Olycka på Karbin! Orsak?

I går hände det enligt Aftonbladet och Metro (jobbig PDF-länk, sidan 5.) en olycka på Karbin där en 26-årig erfaren klättrare föll från sex meters höjd. Dock klarade han sig utan allvarliga skador och lämnade sjukhuset samma eftermiddag.
Hämtat från Aftonbladet.se:
"- Jag hörde hur det rasslade till i repen, sedan föll han fritt" enligt en person som var precis intill och sedan från journalisten "Det är oklart vad som orsakade olyckan men det finns ingenting som tyder på brister i säkerhetsanordningarna."

Aninges läskigt att detta händer på en säker inomhusvägg, vad kan ha varit orsaken? Ouppmärksam andreman / säkrare som slarvat, felinkopplad broms, felknuten åtta, eller vad räknas in i "säkerhetsanordningarna" enligt Aftonbladet? Är det någon som vet mer. Vore bra att veta vad som hände. Kanske något för klätterförbunds säkerhetskommité (eller vad det är de heter, har för mig att någon därifrån brukar läsa och skriva här).

Ha de gott och klättra säkert!

/ Nicke
 
Säkerhet

Förnuftet måste vara närvarande vid klättring HELA tiden, det är den bästa säkringen. Slarv kan leda till värre olyckor än ramla 6 meter och få skavsår på höften.
 
Tråkigt att sådant händer!
Det finns en anledning att man ALLTID ska knyta en knut i den fria änden av repet.
Då slipper man sånna tråkigheter!
 
På norsk klatreförbunds hemsida http://www.klatring.no/ publiceras de incidenter som rapporteras in. Orsak till olyckan och vad som eventuellt kunnat förhindra den redovisas. Svenska Klätterförbundet borde också redovisa incidenter som rapporteras in i Sverige. Lärorik läsning för klätterkollektivet och kanske kan det leda till färre olyckor. I Norge händer det en del olyckor på inneväggar, rimligen händer det i Sverige också och det vore bra om det redovisades.
 
Lär av våra grannar!

Bergsport är väl ok, men norrmännens lösning med en web baserad databas är ju mycket smidigare och lättare att söka i.

SKF borde faktiskt lära av våra grannar.
mvh
Johan
 
Säkerhetsgruppen

Incidentrapportering kommer att kunna ske direkt på klätterförbundets hemsida i framtiden. Vi har arbetat för detta en längre tid, tyvärr har en del problem funnits men nu verkar det som allt ska gå att lösa.

Dock kommer man inte kunna söka efter information om enskilda olyckor där. Däremot så ska statistik från inkomna rapporter presenteras där regelbundet.

Vad det gäller olyckan på Karbin har vi inte fått in någon information.

/Mårten Johansson
Säkerhetsgruppen Svenska Klätterförbundet
 
O-organiserade.

Ett problem är väl att väldigt många klättrare (kanske framförallt i Stockholm) inte är med i någon av klätterförbundet ansluten klätterklubb. Det gör ju att incidentrapporter och sådant givetvis inte heller lämnas till klätterförbundet.

På ett klättergym, i Stockholm, idag är det förmodligen mindre än hälften av besökarna som faktiskt är med i någon klubb.
 
Kan väl inte vara några problem att lämna in en incidentrapport ändå, eller? Det borde väl både medlemmar och ickemedlemmar göra.
Det borde vara i de flesta klättrares intresse att vi får lite statistik om klätterolyckor. Men om ingen av de personer som var på Karbin och såg olyckan orkar skriva en rapport, så vet jag inte vad.
Kan man vara så slö!!!
 
Förtydligande.

Pigge2; sa:
Kan väl inte vara några problem att lämna in en incidentrapport ändå, eller? Det borde väl både medlemmar och ickemedlemmar göra.
Det borde vara i de flesta klättrares intresse att vi får lite statistik om klätterolyckor. Men om ingen av de personer som var på Karbin och såg olyckan orkar skriva en rapport, så vet jag inte vad.
Kan man vara så slö!!!

Problemet är möjligen snarare att folk som inte är organiserade i en klubb inte ens vet om att det finns ett klätterförbund och att dessa har en säkerhetsgrupp till vilket man, idag per post, kan skicka en incidentrapport, efter att ha kontaktat dem för att få rätt blanketter etc.

Det är alltså inte _helt lätt_ att fylla i en sådan rapport, i det fall att man ens faktiskt _vill_.

Sedan tror jag många "icke-organiserade" känner det som om att de inte "behöver" fylla i något. "Äsch - jag klarade mig ju"... och bagatelliserar själva incidenten. "olyckor händer"... Typ.

Jag tror också att det faktiskt kan vara lite pinsamt att ta upp saker som att man själv inte gått någon kurs, inte har lärt sig använda utrustningen rätt, gör fel, trots instruktioner etc.

Är man iinte organiserad är man ju inte heller försäkrad, något som också gör att man kanske "håller tyst" om vad man egentligen varit med om. Många andra försäkringar slutar helt enkelt gälla ifall man håller på med vad försäkringsbolagen lite luddigt kallar "högrisksporter".

Det FINNS alltså skäl till att det inte är helt självklart att lämna in en rapport, i det fall att man inte är organiserad i en klubb.

MVH

/J
 
Vad som hände...

Niklas L; sa:
I går hände det enligt Aftonbladet och Metro (jobbig PDF-länk, sidan 5.) en olycka på Karbin där en 26-årig erfaren klättrare föll från sex meters höjd. Dock klarade han sig utan allvarliga skador och lämnade sjukhuset samma eftermiddag.
Hämtat från Aftonbladet.se:
"- Jag hörde hur det rasslade till i repen, sedan föll han fritt" enligt en person som var precis intill och sedan från journalisten "Det är oklart vad som orsakade olyckan men det finns ingenting som tyder på brister i säkerhetsanordningarna."

Aninges läskigt att detta händer på en säker inomhusvägg, vad kan ha varit orsaken? Ouppmärksam andreman / säkrare som slarvat, felinkopplad broms, felknuten åtta, eller vad räknas in i "säkerhetsanordningarna" enligt Aftonbladet? Är det någon som vet mer. Vore bra att veta vad som hände. Kanske något för klätterförbunds säkerhetskommité (eller vad det är de heter, har för mig att någon därifrån brukar läsa och skriva här).

Ha de gott och klättra säkert!

/ Nicke

Enligt anställda på Karbin har följande hänt:

En "känd" eller "van" klättrare har tagit med sig en mindre van kompis. Kompisen har säkrat med Gri-Gri och suttit ned, en bra bit ifrån väggen. När klättraren kommit till toppen skall kompisen fira ned klättraren, varpå hon trycker ned spaken på gri-grin och _fortfarande sittande_ firar ned klättaren. Eftersom hon sitter en bit från väggen och inte knutit ena repänden glider repet igenom gri-grin när klättraren har ung. 3 meter kvar till backen. Klättraren trycker sig ut ifrån väggen och repet glider genom bromsen. Ett fall på ungefär 3 meter således. Klättraren landar på svanskotan, men får inga bestående men. Redan nästa dag klättrar han igen på Karbin.

Olyckan skulle kunna ha undvikits om A) man knutit en överhandsknop (motsv) på säkrarens ände av repet eller B) säkraren stått (och närmare väggen) i stället för att ha suttit eller C) säkraren varit bättre utbildad i hur man använder repbromsar (t.ex. borde en säkrare veta att man ALDRIG släpper den "skarpa" änden av repet). eller D) klättraren hade klättrat ned, i stället för att firas (detta är emellertid inte standardförfarande på inomhusvägg, då just firning går betydligt snabbare).

Ifall någon vill ha in en incidentrapport om det inträffade, till klätterförbundets säkerhetsgrupp går det säkert att kontakta personalen på Karbin. Det verkar ha funnits en del vittnen till händelsen.

MVH

/Kotten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.