Olika kabelbindningar?

Någon skogs åkare som luffsat runt nog i djupsnön på träskidorna för att ha börjat undersöka olika sorters kabelbindningar och hittat för och nackdelar?
Har ett par kabelbindningar av en modell som passande nog heter Marcus, dom har fördelen att man inte behöver nån rem över framdelen på foten, för det sitter som kilar i tåjärnen som håller fast skorna. Dock efter att ha nötit hål på mina Lundhags så är dom bortlagda.

Någon som har några kloka ord om detta?

Mvh

Marcus
 
Kombinationen metall och cellgummi är inte helt idialisk. Pröva med Tegsnäs Epokbindning, inte vackrast men funkis.
Mina gamla Kandaharbindningar har justerbara sulkant stopp och efter att ha struntat i de vådliga låga fästpukterna som satt på mina gamla skidor, fungerar de numera utmärkt på mina höstsnöskidor.
ABC-fabriken och senare någon Norsk fabrik gjorde länge rimliga kabelbindningar. Loppisskidor kan vara rena fyndet just p g a bindingarna.
 
OK. Tack :)
Ska kika upp Kandahar där å se vad det är. EPOK har jag på ett par andra, och dom funkar ju rätt bra, men tycker det brukar börja klumpa och frysa snö lite överallt efter ett tag, vilket brukar tära tålamodet.
Ska finnas nån ny sorts norska "tur-bindningar" som ska funka till alla sorters skor, och dessutom väldigt bra, men har ingen aning om vad dom heter eller om dom finns att få tag i här? Ska tydligen vara såpass att en del kör dom på längskidorna oxå där.
Ingen du vet nåt om?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.