Okej! En konkret utmaning. hur många miljövänner finns det egentligen i Skåne?

Lördagen den 30:e juli tänkte börja en tvådagarsmarcsh.
Bara-veberöd via Torup, eksholmssjön, glamberga,
Genarp, jägartorp, kullatorpet och the lodge. På vägen
tänkte jag plocka upp allt skräp och slänga där det bör vara.
Hur många kan jag få med på turen?
Ren natur, rent samvete!
 
lite märkligt är det..

Att gps:er, gasol, multiverktyg, esspressopressar och annat
onödigt orkar folk bära med sig ut i naturen.
Besvärligare verkar det vara att bära tillbaks förpackningar
efter vad man ätit, druckit och rökt.
Att vara ute med naturen i stället för i naturen är lite mitt motto.
Nördigt att bry sig? Nä! Finns inget kollade änn att göra något
för naturen.
 
Ville bara tacka för initiativet. När vi städade Bodagrottan fann vi en del intressanta saker också, bland annat en barnblöja som jag tog med mig hem. :b
 
För att inte tala om engångsgrillar. De borde bellägas med ett par hundra kronor styck i miljöskatter.
 
Att gps:er, gasol, multiverktyg, esspressopressar och annat
onödigt orkar folk bära med sig ut i naturen.
Besvärligare verkar det vara att bära tillbaks förpackningar
efter vad man ätit, druckit och rökt.
Att vara ute med naturen i stället för i naturen är lite mitt motto.
Nördigt att bry sig? Nä! Finns inget kollade änn att göra något
för naturen.

Man borde ta en GPS-position varje gång man slänger skräp så det blir lättare att hitta tillbaka till platsen :)
 
Allför få tycks leva efter parollen lämna bara fotavtryck, ta bara med dig minnen och fotografier. Bär ut det du orkade bära in.
En sopsäck längs ett ben av någon skåneled räcker inte långt, tyvärr.
När ego dirillade ungdomar brukade en sopäck räcka ca en timme. Det finns alltförmycket skräp och bra att ha i naturen och engångsgrillar fyller snabbt, tillsammans med förpackningarna från snabbmatskedjorna. Dessvärre letar sällan tomburksmaffian utanför asfalten.
 
Frågan var inte hur många sopsäckar det går åt utan snarare hur många jag ska bära själva. Just den nämda, tänkta sträckan är inte så besvärlig eftersom det finns gott om sopkärl längs vägen. jagbryrmiginteomnaturen-mentaliteten här bekymrar mig lite. Det finns inget som får en att må så. Bra som när man gör något för miljö, gör vad man kan. Så frågan kvarstår. Hur många känner sig manade för utmaningen? En delsträcka kanske?
 
Verkar dåligt med hängivna miljömänniskor här. Finns det kanske någon som har tips på forum där man mer sätter natur, miljö, djur och människor i centrum?
 
Ja. Du är inte direkt svepande om vilket lag du tillhör. Lätt att ha åsikter när man inte behöver stå för dem med sitt namn.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.