"Överbliven" hud vid viktminskning.

Hejsan,

min situation är så att jag är relativt ung, 21 år och väger 92 kilo till, grovt räknat 180 cm. Det är på tok för mycket som ni säkert förstår. Min BMI ligger på, vid grov räkning 28,4, alltså övervikt. Vilket också syns då jag har en rejäl samling fett på buken som, tyvärr buktar. Förut så tränade jag mycket, främst cykling (15-20 mil/v) och styrka (2-3 ggr/v) men några löparpass (oftast på 7.5 km/pass) slank in då och då i schemat. På den tiden låg jag på cirkus 77-79 kg. Efter lumpen fick jag jobb och äter skräp (läs MC Donalds) nästan dagligen vid arbete, jag dricker läsk som ingen annan, 2-3 liter cola är ingen underdrift om dagen (oftast) och ibland även diverse sötsaker. Mina dåliga vanor och min saknad av självdiciplin har som sagt lett till att jag nu väger som jag gör.

Jag skall flytta upp till min gamla träningskompis igen och hade tänkt bryta mina nuvarande vanor. Jag har tänkt mig börja träna regelbundet, skippa donken, läsken och sötsakerna, så att jag kan komma iform igen, det tär på kroppen och självförtroendet nu.

Problemet jag nu har är att numera så har jag ont i knäna när jag löper, vilket jag tror beror på min kraftiga viktökning. Jag har också tänkt på det här med att rasa i fett och vikt, vilket jag hoppas jag kommer göra när jag väl börjat med allt detta och sluta med den dåliga maten, att huden börjar hänga och att kroppen kommer se mindre "attraktiv" ut eftersom det inte finns något som fyller/spänner ut det.

Vad tror ni om det, eller har ni har egna erfarenheter av detta?

/ Niklas
[Ändrat av Enzopojken 2006-08-07 kl 03:20]
 
Titta på filmen Super Size Me och bli insprerad.

Angående huden låter det logiskt att inte gå ned för snabbt så att huden hänger med.
 
Några boktips!

Jag vet precis hur du mår och vad du går igenom. Jag skulle vilja rekommendera två böcker som har hjälpt mig mycket:

Stenålderskost
Sockerbomben

Med stenålderskost går man ner i vikt snabbt och man mår bättre än man nånsin gjort tidigare i sitt liv! Egentligen är det inte nån bantningskost, utan det är helt enkelt sådan kost man åt på stenåldern, och som naturfolk äter idag. Som bekant är ju inte naturfolk alls lika sjuka och överviktiga som vi är. Nackdelen med steniskosten är väl att sådan mat är lite dyrare, och man måste planera lite för att få till den.

Jag upplever att när jag har en bra kost i grunden, så blir det lättare för mig att träna också. Dessutom blir jag gladare, orkar mer och får helt enkelt högre livskvalitet.

Sockerbomben är en bra bok om man överkonsumerar socker. Det kan bero på att man är överkänslig mot socker. Jag tillhör definitivt en av dem som är det! Inte lätt i dagens samhälle att vara sån... Men det känns skönt att veta om vad som är fel, för då kan man ju göra något åt saken.

Modigt av dig att skriva här tycker jag föresten! Och stort lycka till med träningen och maten!
 
Roligt att höra. Högre livskvalitet som sagt. I våra stressiga liv och brist på tid så prioriterar jag så gärna träning och hälsa före mkt annat.

Bra är att, som du säger, ha en träningskompis eller annan vän som du kan träna med eller som förstår hur viktigt det är för dig. Det blir ofta så mkt roligare och lättare.

Det finns mkt information och kunskap inom detta ämne om du vill och hur du skall börja. Hoppas att du hittar det som passar dig.

Lycka till!

L
[Ändrat av drakfisk 2006-08-07 kl 10:07]
 
I fas

Modig och rätt tänk! Grattis.
Som du själv skriver det är en livsstilsomsvängning som kan förändra dig, om du är konsekvent och uthållig. Att huden hänger lite oaptiligt ett tag är övergående och inte alls svårt att leva med, förutsatt att du trivs med resten...
Har själv erfarenhet att släppa många kg efter skada, visst var pälsen stor men knäna tog så mycket mindre stryk. Pälsen anpassar sig till verkligheten den med efter ett tag.
En kamrat med mycket mera diciplin än jag, gick ner 35 kg här på ett år. Han bytte både matvanor, återtog sträng träningsdos och slutade med sockerintag. Tufft men fullt möjligt. Från slappis till tränad välproportionerad. Även hans päls har anpassat sig till den nya kroppen, numera.
Studentlitteratur har en kurs Obesitas, arbetsbok, Ingela Melin, 91-44-01615-8 som är väl upplagd och används av sjukhus m fl, rekommendeas.

Go tur
 
Nej, du kommer inte att få nån överbliven hud.
Huden är elastisk och kommer att anpassa sig.

Vid fettsugning och sånt, där stora volymer fett försvinner i ett nafs, brukar man säga att folk över 50 riskerar få överskottshud.
Du är 21, har inga jättevolymer överflödsfett och tänker förhoppningsvis gå ner i vikt stegvis genom att ändra livsstil och inte genom att svälta.

Vad gäller metod lär det nog räcka långt om du slutar dricka en dryg miljon kalorier rent socker per dag och börjar röra på dig. :)

Kör så det ryker!

/Martin, Som trodde han var immun mot slapp mage. Sen blev han tretti och fick jobba på det.
[Ändrat av Nordesjö 2006-08-07 kl 10:23]
 
Jag tror inte heller att huden kommer att hänga. Inte när du är så ung.

Jag har börjat göra mig av med späck i långsam takt (ca 6kg på 6 mån) och har stor hjälp av en pulsklocka, Polar S725. Med den kan jag ladda över träningsdata i datorn och få en träningsdagbok med statistik osv. Det följer med ett utmärkt program för detta.

Det är skönt att få ett konkret kvitto på hur mycket man har tränat i tid, distans, medelpuls, kalorier mm. Ser jag på fredagen att jag inte har kommit upp i den mängd träning jag vill under veckan så är det lättare att motivera sig till ett eller två långpass under helgen. (Nu har jag ifs kommit till den punkten att jag inte behöver tvinga mig ut utan tvärtom längtar att få komma ut och cykla.)
 
tack för alla svar.

TRäningen och viktminskningen vet jag kommer bli bra när jag kommer upp till min gamla träningskompis, det har mest varit "oron" för kulan och huden som kommer bli över som har varit det stora. Har sett skräckbilder på nätet och på tv om sådant.
 
Du har fått så många goda råd att du säkert redan minskat några kilon.
Eftersom du är så ung tror jag inte du lär få problem med huden.
Det finns en mängd människor och metoder som tjänar pengar på andra människor som vill gå ned i vikt. Det finns hur många metoder, koster och näringslösningar som helst att köpa (en del lagvidriga). Vad Stefan Rössner och andra forskare i ämnet alltid säger kan sammanfattas ungefär så här: Vill du minska i vikt så är det så att du behöver röra dig mer och äta mindre än vad du hittills gjort. Varken mer eller mindre.

Ett knep som jag läste om för många år sedan är "varananndagsbantning". Detta är för oss som saknar självdisciplin. Så här gör du:
Köp en kaloritabell.
Beräkna ditt nuvarande normala kaloriintag.
Varannan dag äter du mindre än detta.
Varannan dag äter du som vanligt.

Du kommer att gå ned i vikt. Det kommer kanske att ta tid, men det kommer å andra sidan att hålla. Och du vet hela tiden att "imorgon får jag äta mig mätt".

Sedan gäller det att inte äta mer än "normalt" på din ätdag. Men har du bokfört och räknat kalorier på din ursprungliga kost så har du detta att hålla dig till.

Jörgen
 
Vad bra att du har kommit på detta redan nu.
Jag 'lumpade' på Jägarskolan -81 och muckade som en stålfjäder :)
Sakta men säkert smyger sig kilona på och för 3,5 år sen toppade jag 122 kg....
Jag läste boken 'Spring för kärleken och livet' av Ludvig Rasmussen och det blev en riktig vändning.
Sakta men säkert har jag betat av kilona och är nu nere i 88 (8 kvar till muckvikten).
Några tips:
- Tänk långsiktigt, det går inte att banta.
- Lägg om dina vanor (änra ditt liv alltså)

Lycka till !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.