Öring/ädelfiske i Svealand/sydligaste Norrland?

Jag söker efter spännande tips på inte alltför exploaterade fiskevatten. Kortare vandring och ligga i tält ett par dagar i stöten. De bör vara hyfsat lättillgängliga (föredrar helgturer framför veckolånga "expeditioner") gärna gå att nå via tåg + max en halvdags vandring eller inom en 20-milsradie från Sörmland. Typ av terräng eller natur spelar mindre roll, omväxling förnöjer, och vattnen kan lika gärna vara en tjärn som en liten öringbäck.

Jag har full förståelse för om man inte vill släppa på alla fina fiskeställen men det går också bra att skicka PM. Diskretion är en hederssak ;-)

Tack på förhand!
 
hallo sörmland

vet ju inte vart i sörmland du bor men finns ju ett ställe söder om avesta som heter tyttbo. Jag vill markera att det är ett svårfiskat ställe beroende på vattenståndet i älven för tillfället. Men det är inte långt från sörmland, det är dock otroligt fin natur speciellt i balforsen som är mittendelen på sträckan. Där finns grillplats och vindskydd. I forsen finns öring i kilosklassen och uppåt. Men vill återigen betona att det är svårfiskat. Om du ska dit så kan det vara bra att ha med sig både spinn och fluga. Det ska även finnas harr i forsen ovanför, men jag har själv aldrig fått nån. Ett dagskort går på ca 130 kr har jag för mig. Sen blir ju öringsfisket bara bättre ju länge upp i dalarna och övriga sverige du kommer, Ovanför falun ligger det två åar som är kvoterade, kommer ej ihåg namnet just nu, men dom är med bland annonserna i så gott som varje allt om flugfiske. Hoppas det var nån hjälp.. Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.