Nytt Nose-rekord

Det verkar denna gång har passerat rätt obemärkt, men Yuji och Hans har satt nytt rekord på The Nose igen (i söndags).
De är nu ca 10 minuter snabbare än de som klättrat näst snabbast, dvs Huberbröderna.

(På vägen hann man även passera åtminstone en svenska!)
 
Vem bestämmer....

...hur många mellansäkringar man skall lägga.
Dom kanske har gjort leden ett antal gånger och känner att dom leder med god marginal....dom kanske var i riktigt bra psykisk och fysisk form när dom klättrade...
Lyft istället på hatten åt en sådan prestation istället för att dissa tycker jag!
Folk behöver inte vara fullblodsidioter bara för att dom gör sånna här klättringar.
 
Mellpat:
Självklart är det fusk att klättra med så lite säkringar. Antagligen beror det dessutom på feghet. Det är ju alltid ganska läskigt att släppa med ena handen för att ta fram en säkring. I det här fallet är det dessutom extra läskigt varje gång man tittar ned mot selens utrustningsslingor och ser avgrunden nedanför.

Att bara rensa efter mig på en led som the Nose skulle ju dessutom ta åtminstone en vecka, så jag är inte ett dugg imponerad av rekord som dessa.
 
Wow - helt sanslöst!

För den som stått under Nosen, och tittat upp över granithavet, så är 2 timmar och 37 minuter en helt ofattbart snabb klättring - det är nämligen en låång led...

Speedklättring är en typisk Yosemite grej, det är väldigt vanligt att kolla sin tid på olika leder där (och givetvis jämföra sin tid med andra) - det har man gjort sedan 60-talet, Royal Robbins sa en gång efter en rekordsnabb bestigning av Nosen på fem dygn, att The Nose säkert kommer att klättrats under tre dygn (kanske snabbare) av framtida klättrare...

Yosemite är en mycket bra plats för klättrare att snabbt utvecklas på, man blir med tiden effektivare och snabbare eftersom de flesta lederna är ganska långa, det är naturligt att klättra fina långa leder flera gånger, och då försöka klättra snabbare än man gjorde sist.

I Yosemite skulle man kunna säga att det ger mycket mer "respect" att kunna klättra en bigwall snabbt än att muskelsprattla sig uppför nån kort borrbultad 8a, efter tjugonde försöket.

Snabbheten på en bigwall visar hur duktig klättrare man är egentligen.

Klockan ger en direkt fingervisning av hur effektiv man är, samt hur väl man behärskar konsten att kunna ge allt - när konsekvensen av ett misstag är mycket stor...

Jag älskar speedklättring och tycker att den ger klättringen en helt ny dimension!

Men visst rynkar folk på näsan när man kommer utanför Yosemite Valley, jag har egna erfarenheter av det från Mongejura i Norge tex, men det är nog oftast för att man inte förstår fartens tjusning...

peace

(Huber-bröderna har nu den tredje snabbaste tiden på Nosen eftersom Hans och Yuji har klättrat den på 2:37 samt 2:43, Alex o Thomas Huber gjorde Nosen på 2:45)
 
Alven:

Nä, då inleder jag alltid med varningstriangel.

Jag tycker Tom Evans kommentar ovanför bilderna är ganska träffande. Typ; Grattis - men gör inte om det där! Och när nån gör om det ändå; lycka till!

Jag tycker väl att det är ganska OK så länge de är inknutna. Jag minns dock bilder från Zodiac tror jag, med Huberbrorsorna. De hade ju rep också - men deras trix kommer inte ur instruktionsböckerna direkt.

Ed: adress till Alven eftersom det kom ett inlägg i mellan.
 
(Huber-bröderna har nu den tredje snabbaste tiden på Nosen eftersom Hans och Yuji har klättrat den på 2:37 samt 2:43, Alex o Thomas Huber gjorde Nosen på 2:45)


Japp, jag skrev ju att de var de som klättrat näst snabbast. De som klättrat på näst snabbaste tiden är ju de som klättrat snabbast... Hm... Det blev inte solklart nu heller tror jag...
 
I Yosemite skulle man kunna säga att det ger mycket mer "respect" att kunna klättra en bigwall snabbt än att muskelsprattla sig uppför nån kort borrbultad 8a, efter tjugonde försöket.

Det är väl det som är så intressant just med klättring, att man kan ha så många olika perspektiv på vad man finner intressant. Vilket i sin tur gör det i princip omöjligt att klassifiera klättring med alla möjliga listor, fast vissa försöker ju ändå med **intressanta** poängsystem......

Men personligen så tycker jag ännu bättre om snabba onsight försök i likhet med onsight klättring! För jag ser faktiskt inte någon skillnad på en som har gjort 50 försök på en 8a mot 50 försök på The Nose, även om jag beundrar båda bedrifterna för sig!

Hoppas det framgår vad jag försöker säga utan att för den skull nedvärdera bedriften av deras speedklättring, då jag fortfarande tror att de käkar raketbränsle till frukost!
 
fast vissa försöker ju ändå med **intressanta** poängsystem......

Jag föreslår att vi borde regga domänen www.2:37.nu där man utifrån en leds längd, svårighet och tid att klättra den kan få olika mycket poäng. Självklart ska där finnas ett forum där vi kan nervärdera varandras prestationer och ifrågasätta alla andra former av klättring.;)


De hade ju rep också - men deras trix kommer inte ur instruktionsböckerna direkt.

Beror på vilka instruktionsböcker du läser. Hans Florine har tillsammans med Bill Wright skrivit en utmärkt instruktionsbok med trix som du knappast hittar i andra böcker, Speedclimbing-climb faster and better. Rekommenderas starkt.
 
Beror på vilka instruktionsböcker du läser. Hans Florine har tillsammans med Bill Wright skrivit en utmärkt instruktionsbok med trix som du knappast hittar i andra böcker, Speedclimbing-climb faster and better. Rekommenderas starkt.

Mycket riktigt så har jag inte läst den, men det måste man nästan göra, även om jag kan tänka mig att inget är applicerbart på min egen klättring. Kunskap, eller åtminstone vetskap, är ingen tung börda ändå som bekant.
Kul med klätterinstruktionböcker som inte John Long har skrivit. Eller, hans böcker är jättebra, men bra att det finns flera!

Jag håller med, med utgångspunkt från din ironi, att diskussionen om vilken sorts klättring som är mest klättring känns lite bortkastad. Jag sportklättrar inte i dess rätta bemärkelse, men det betyder ju inte att den typen av klättring blir sämre, även om jag i alla fall i någon mån gjort ett annat val. Yuji är ju ingen dålig sportklättrare, men självklart kan man hitta klättrare som "bara" är bra på det ena eller andra. Mångsidighet känns väl som en fin egenskap, men även det är ju en i högsta grad subjektiv åsikt.
 
Mycket riktigt så har jag inte läst den, men det måste man nästan göra, även om jag kan tänka mig att inget är applicerbart på min egen klättring.

Känns som att detta är en vanlig fördom om Florine/Wrights bok. Boken vänder sig inte enbart till klättrare som har ambition att klätta "Nose in a day" utan berör även ämnen som hur man är effektiv på en sportklippa(hinner klättra fler leder efter jobbet), hur man byter rack på standplatsen smidigt utan att tappa tid (eller utrustning) och hur man firar ner snabbt och effektivt för att hinna ner innan det blir mörkt (extra viktigt för de som är långsamma upp).

Jag hävdar att alla klättrare har nytta av att vara effektiva i replagsarbetet. De som gillar att klättra fort kan klättra fortare och de som gillar att sitta ner fika på standplatserna får mer tid till att fika (och komma ner innan mörkret).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.