Nybörjare....

Jag har precis införskaffat en racercykel, och ska nu börja ta tag och börja motionscykla för att få upp flåset igen,
har tidigare sprungit en del men knäna tog stryk så efter några års motionsuppehåll, ska jag nu börja cykla, men nu inser jag att det är en helt värld med olika saker man ska ha mm.
så nu har jag några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att få retsida på.
cykeln jag köpte har inga clipspedaler så det hade jag tänkt införskaffa.
kollade runt lite och insåg att det fanns en hel del att välja på, två olika modeller.
vilken modell ska jag ha??
sedan på varje modell finns det mtb och racer vad är skillnaden på dom?
kan man använda mtb på en racer?
och otroligt många olika prisklasser, såg att dom hade clipspadaler på Biltema (läste någonstanns på någon annnan sida att dom var helt ok var visst welgo m19) men sedan såg jag att det var till mtb, skulle dom gå?? har inte fastnat för cykling än så vill inte slänga ut massor med pengar bara för att sedan inse att det inte var så roligt.
Skorna: förslag på bra och billiga skor.
sedan är det allt annat med teknik mm
Hur mycket verktyg/reservslangar/däck ska man ha med sig.
och är tacksam för alla nybörjartips!!!

//Per
 
Japp, happymtb är nog rätt forum! Jag har några kommentarer iaf.
* Pedaler: SPD är en bra kompromiss; jag kör med Shimano, PD-A520, inte svindyra, tillräckligt snygga för en racer och har hållit bra (man sliter ut pedalerna på några år, snabbare med dom billigaste varianterna tror jag).
* Skor: inget riktigt bra tips, bra och snygga skor är ju löjligt dyra.
* På turen; slang, däckvrängare, multiverktyg och mobil går ner i en sadeväska (biltemas är faktiskt rätt bra). Pump i bakfickan eller på ramen.
Som du skriver finns det en värld med prylar, men med detta plus lite cykelkläder kommer man långt.
Viktigaste tipset: gå med i en klubb och cykla med likasinnade. Mycket roligare och man lär sig mycket.
 
Jag skulle vilja påstå att det inte är helt nödvändigt att köpa clipless direkt, speciellt om du inte är säker på hur mycket du kommer cykla. Jag körde 90 mil förra året på min CX med standardpedaler, det går alldeles utmärkt (men köpte SPD-SL till i år).

Ang. typ så kan du fundera lite på hur du kommer använda cykeln. Med SPD-pedaler så kan du även använda dina vanliga skor, så du kan ta cykeln till en park och grilla utan att behöva gå i obekväma, stenhårda cyklingskor. Om du å andra sidan enbart kommer träna medans du är på cykeln så är kanske SPD-SL att föredra.

Mitt tips: kör en stund, kanske inte hela säsongen men en månad eller så, så kommer det reda ut sig vad det är du ska ha.
 
Nybörjargrejer

jag köpte en Nishiki Crossroad i början av denna säsong (sjuuukt nöjd med detta val!). jagg har inte cyklat så värst mycket tidigare, men nu pendlar jag till jobbet dagligen, vilket blir ca 2 mil ToR. I början körde jag clipless, men sedan köpte jag clips och cyklingen har ju blivit väldigt mycket roligare efter det. Det går snabbbare, man jobbar mer med baksidan av benen, och man kan ta i på ett helt annat sätt i uppförsbackar. Dessutom slipper man domningar i framfötterna vilket drabbade mig till en början.

Jag tror inte att det spelar sååå stor roll till en början vad man har för clips och skor. man kan ju köpa ngt billigt och se om man tycker att det är kul. Om det sedan funkar kan man ju byta upp sig.

Men som sagt, köp och testa. Byt upp dig på sikt om det funkar för dig.

Sifrol
 
Jag skulle vilja påstå att det inte är helt nödvändigt att köpa clipless direkt, speciellt om du inte är säker på hur mycket du kommer cykla.

"SMACK!! Känslan av pedalens vassa taggar som gräver sig in i kött och blod på mitt smalben är otrolig!!!"
Du vill inte råka ut för det så där har du en av anledningarna till att du vill ha SPD pedaler. Pedalerna skall naturligtvis vara speciellt tillverkade för landsväg. Med sådana får du t.ex större plattform och skon kommer att vara närmare pedalaxeln bl.a.

Självklart går det att använda SPD för MTB, det är några som cyklar landsväg med sådana. Men, är du lite seriös så är det LVG pedaler som gäller.

Jag använder dessa http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.x
Före speedplay använde jag TIME http://www.bike-discount.de/shop/k418/a9349/rxs-carbon.html?mfid=62
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.