Nybörjare som vill vandra

Hej!
Jag har nyligen fastnat för det här med fjällvandring efter att ha spenderat en tid i nord-norge där jag gått en hel del dagsturer. Planen är att fortsätta nära detta intresse när jag kommer tillbaka till Sverige i mitten av augusti. Därför skulle jag gärna få råd om var och när det kan vara bra att ge sig ut i naturen. Jag bor i Umeå, är i bra form och har tänkt mig vara ute mellan 4 dagar och en vecka, (kanske ännu kortare beroende på hur kalendern tillåter, men max en vecka). Har försökt att läsa till mig så mycket jag kunnat här på forumet, som jag för övrigt tycker är jättebra.
Sarek verkar vara ett väldigt trevligt ställe, är det nybörjarvänligt (är inte 100% grön dock)?

Vore jättetacksam för svar. Fyller gärna på med mer info om det är något ni undrar och kommer säkert att ha fler frågor längre fram.
Tack på förhand
Seb
 
Du får ursäkta att jag är rakt på sak men den hurtiga frågan "Sarek verkar vara ett väldigt trevligt ställe, är det nybörjarvänligt ?" gör mig lite fundersam. Är verkligen inte Sarek välkänt som stället där ingenting är gjort för vandraren. Inga leder, bara några få broar. Har vi ett "troll" här?

Men jag vet i alla fall en person som gick i Sarek som total nybörjare, överlevde och till och med njöt av tillvaron ibland - gissa vem - så fyll gärna på med mer info så kan du få svar.
 
Tack för era snabba svar. Nej jag är inte troll, bara lite okunnig och har därför valt att vända mig till detta forum. Hade väl ett visst humm om att Sarek kan ara ganska knepigt men tänkte att det kanske fanns lite enklare turer som inte var lika tuffa. Men då avskriver jag Sarek för denna säsongen.
Jag hade inte tänkt gå själv utan ha med mig åtminstone en till. Tack för tipset om Hemavan - Ammarnäs, ska definitivt titta närmare på detta. Verkar vara lagom längd och svårighet.
 
Jag vill också tipsa om Ammarnäs- Hemavan. Jag har själv gått sträckan två gånger och skulle kunna gå den igen när som helst. Du som bor i Umeå har ju dessutom enkelt ifall du vill åka med buss till start och sen hem. Lycka till! PS Glöm inte att bada bastu vid Aigerstugan, badsjön är fin!
 
Hej!
Jag har nyligen fastnat för det här med fjällvandring efter att ha spenderat en tid i nord-norge där jag gått en hel del dagsturer. Planen är att fortsätta nära detta intresse när jag kommer tillbaka till Sverige i mitten av augusti. Därför skulle jag gärna få råd om var och när det kan vara bra att ge sig ut i naturen. Jag bor i Umeå, är i bra form och har tänkt mig vara ute mellan 4 dagar och en vecka, (kanske ännu kortare beroende på hur kalendern tillåter, men max en vecka). Har försökt att läsa till mig så mycket jag kunnat här på forumet, som jag för övrigt tycker är jättebra.
Sarek verkar vara ett väldigt trevligt ställe, är det nybörjarvänligt (är inte 100% grön dock)?

Vore jättetacksam för svar. Fyller gärna på med mer info om det är något ni undrar och kommer säkert att ha fler frågor längre fram.
Tack på förhand
Seb

Hej kul att du fastnat för fjällvandring:), hehe som det redan har sagt så är Sarek ingenting för nybörjare, möjligtvis om du har med dig en som har mycket bra erfarenhet av fjällvandringar och som då framförallt varit i Sarek ett par ggr.

Det som bland annat gör Sarek svårare är att det bland annat inte finns stugor tillgängligt, lederna är oftast inte rösade eller markerade, dessutom är dom bitvis svårorienterade (ofta har du inga leder att gå efter alls utan orienterar dig via fjälltoppar, vattendrag, sjöar m.m och karta.)


Hemavan har folk redan nämnt så då får väl jag nämna turistparadiset Kebnekaise, Kungsleden, vad trror du om dessa?.

Ett tips är att du läser om om dessa innan, finns bra böcker, pockets angående dessa, en bra förfatare är Claes Grundsten, har läst mycket av honom och han ger bra råd och tips. Hans fjällguide böcker är guld värda, där beskriver han olika typer av fjällturer, inkls dagsturer mfl. Han graderar även turerna L-S, så man får någon slags idé om hur pass lätt eller svår turen är.

Läs på och lycka till :)

mvh
Simon
 
Hehe jag glömde tilläga att Sarek är förknippat med vad och då menar jag typ, ta av sig byxorna på med gympaskor eller nåt liknande och korsa.

Finns folk som har förolyckats i Sarek när dom försökt vada, så där har du ytterligare en anledning varför du måste ha erfarenhet innan du ger dig in i Sarek
 
Gah...glömde ju kanske förtydliga att givetvis så är vaden beroende på vattennivån, hehe så du måste inte ta av dig byxorna etc, ibland kan man gå över på stenar, men vada, det kommer du få göra :)
 
En ganska enkel lättgången tur i Sarek är att gå från Ritsem/Änonjalme via Ruothesvagge och Pastavagge till Rinim, sedan båtskjuts till Sitojaure och vandring till Saltoluokta.
Det som kan bli ett problem är vadet över Tjågnårisjåkkå, där är det bara att klä av sig, resten av vaden är beskedliga om det inte regnar mycket.
Du får räkna en vecka för den turen, men så en dag för resan upp och en dag hem.

Annars kan du ta tåget til Abisko och gå en sväng där. Skulle kunna tänkta mig att en femdagarstur skulle kunna börja genom Ballinvagge, sedan bort mot Unna Allakas, till Stour Kärpel, genom Hoiganvagge, halvvägs genom Hoiganvagge gå över till Kårsavagge och sedan till Abisko.
Det är en tur då du får uppleva flera olika miljöer.
Har du ont om tid kan du skippa Hoiganvagge och gå ner till riksgränsen, har du gott om tid kan du besöka Frippes fall på vägen från Kårsavaggestugan.

/Ulf
 
Ingen kommer att varken direkt avråda eller rekommendera dig att vandra i Sarek. (Kanske avråda då...)

Detta är vad jag skulle kalla en "lätt" sarektur. (Länkat till för femtioelfte gången, till er som varit med förr :) )
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/dagboken/fv/sarek2002/index.html
Första halvan är samma som den wolf25 beskriver.

Att stugor inte finns betyder inte bara att du måste tälta utan att du MÅSTE göra det, även om det regnar för sjätte dagen i rad.

Svåra vad betyder inte att du blir blöt och kall utan att du kanske måste göra en lång omväg eller vända om.

Skaffa en karta och några böcker. Läs och begrunda. Är det något för dig. Kom sen igen med nya frågor.

Klart som f-n att du ska gå i Sarek! Någon gång!
 
Rent allmänt är det bra att börja krypande innan man såsmåningom hoppar. Bekanta dig med din utrustning och dig själv, där det går att avbryta och åka hem och torka. Jag förutsätter att du är en säker orienterare, även i dimma och snöfall.
När du kan det där med att få tältet att stå, torrt, mitt i regnet, och hålla dig själv och din utrustning torr kan du mycket väl lämna allfartsvägarna och söka dig till väglös terräng om du trivs med det.
Sarek är utmärkt men det mest avancerade vi kan hitta på här hemma utan att gå under jord.
Ledad väg med stugor är nog enklare startuppgift....
Klart att du skall gå i Sarek, såsmåningom.
Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.