Nybörjare - behöver råd

Hej!

Pga stora knäbesvär kan jag ej löp- eller cykelträna längre. Vistas sommartid huvudsakligen i stugan belägen vid dalälven så jag tänkte börja paddla kanot. Jag har köpt en sliten K1:a som aldrig har varit lackad/målad eller behandlad på något sätt. Den är bara i glasfiberväv(?) och får betraktas som "råmaterial" eller vad man nu ska säga.

Jag är helt grön vad gäller renovering av kanot och är i stort behov av goda konkreta råd. Min ambition är inte att få till något i världsklass utan jag vill bara se till att den kommer i ett grundskick för en glad amatör.

Om någon har tid/lust att beskriva hur jag ska gå tillväga så vore jag väldigt tacksam. Utöver själva utbehandlingen så är vajern till rodret av och det saknas en "sarg" till sittbrunnen. Kan man beställa sådant på nätet till överkomliga priser eller kan man hålla sig till biltema/Jula m fl för att hålla priset nere?

Tack på förhand!

Kåettan
 
Bilder?

Som jag förstår dig så är skrovet i glasfiber-polyester utan färg? Syns väven på utsidan? I så fall skulle du kunna täcka den med gelcoat i i någon snygg kulör och slipa upp en fin yta. Riktigt så fint som när man gjuter blir det inte, men kan bli helt ok. Ta gärna några bilder så vi kan se hur ytan ser ut. Lättare att ge bra råd då.

Samma med sargen. Saknas hela sargen eller bara någon skyddsgummilist (finns på vissa äldre modeller)? En helt ny sarg går att bygga upp med tunn plywood, glasfiber och polyester/epoxy.

Vajer till rodret borde du kunna köpa i valfri båtaffär och anpassa själv. Annars försök med de mer kajakinriktade, t ex kajaktiv eller Swima.

Lycka till.

Anders V
 
Sätt gärna in en bild av kanoten och skadorna så får du bättre detaljråd för respektive sak!

När det gäller färg på en motions/tävlingskanot så är den inte alltid nödvändig. En del är klarlackade utanpå polyestern även om det inte syns. Är det epoxy så behövs inte lacken för vattnets skull utan för att epoxy är UV-känslig.

Lackar du så välj gärna en väl synlig färg som kan öka synligheten ute på sjön!

Ulf Johansson (som även brukar skriva en del här) är en mycket duktig byggare som dessutom har förnämliga beskrivningar på sin sida. Här hittar du hur han bygger upp sargen på sin senaste:
http://www.johanssonkajak.com/?p=1963#comments

Petrus Kajak i Tranås har kurser i kanotbygge och du kan hämta mycket inspiration från Byggdagboken på hans sida:
http://www.petruskajak.se/default.asp?p=38

Du kan även titta på kanottillverkares sidor och se om någon sittbrunn verkar stämma i mått och form. Prova och ring t ex Trapper Kanot eller Vitudden-VKV och fråga om du kan få köpa en sarg.
http://www.trapperkanot.se/
http://www.vitudden.com/
 
Hej och tack för era svar såhär långt!

Vad gäller sargen så är det endast gummilisten som saknas.

Ska man hålla sig till stålvajer eller finns det andra typer av lina/vajer som är bättre?

Man ser klart och tydligt att det är glasfiberväv och den har en del plastic padding-lagningar så jag ska använda en Gelcoat med färg tänkte jag. Jag har läst att man kan (ska?) använda spruta när man applicerar gelcoat. Stämmer det? Det mesta jag finner på nätet gällande gelcoat tycks vara lagningar? Kan man som i mitt fall täcka hela kanoten med gelcoat?

Jag ska ta några bilder och lägga upp men det tar en vecka eller så för nu åker vi iväg på en kort tripp.

Tack för länkarna, ska in och läsa på nu :)

P
 
Senast ändrad:
Gelcoat kallas den när man lägger den i formen och sen lägger plastlaminatet som nästa steg. Gelcoat härdar inte ordentligt utan denna process. Därför blandar man en vaxlösning i gelcoaten när man ska måla en yttre yta och vips så har man... Topcoat ;-)

Gel- och topcoat är tjockflytande och bildar gärna tjocka skikt. En del sprutar men det är inte speciellt trevligt eftersom styrenet luktar så illa och blandas extra mycket i luften då. Det går att rolla på och jämna till efteråt med en mjuk pensel.

Fast varför inte använda någon av de fina färger som finns nuförtiden. Gå in i närmaste färghandel och tala om vad du ska göra och be om råd. Alla större färgfabrikanter har produkter som passar. Själv har jag bra erfarenhet av International. Här finns broschyrer och råd att läsa/ladda hem:
http://iyp.yachtpaint.com/sweden/default.asp
 
Köpte en kanadensare för några år sedan som också saknade färg/lack.
Vi bara lagade den lite och rollade på topcoat.
 
Hej igen!

Jag ska försöka lägga upp några bilder nu. Som synes så krävs det en del kärlek åt den här gamla skorven men för 1000:- och lite arbete så kan det nog visa sig vara ett bra köp :)

Nu bär det av till färgaffären och båtaffären för lite frågor och förhoppningsvis svar. Utifrån eventuella svar här på forumet under dagen så planerar jag att göra lite inköp imorgon.
 

Bilagor

  • ovan_fram.jpg
    ovan_fram.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,299
  • sittbrunn.jpg
    sittbrunn.jpg
    49.3 KB · Visningar: 1,281
  • under.jpg
    under.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,526

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.