NYÅRS NATT PÅ KEB

Har skarpa planer på att fira nyår på keb. Är det några andra där då mån tro!? jag antar det, men någon mer erfaren kanske vet! Och det är veta jag vill. Kan inte nån hjälpa mig?! Nån som har vart där under nyåret och kanske kan förtälja en eller annan anekdot. hoppas på svar. /Johan
 
deopepsi; sa:
tydligen inte, ingen har svarat. tack för ditt uttömmande svar.

Varsågod!

Bara får att man inte får något svar ska man inte posta om samma fråga igen. Så säger netiketten. Sedan vet jag inte om Utsidan har särskilda regler som tillåter detta men det vore en dum regel i så fall.

Folket här på Utsidan är mycket hjälpsamma och vet de något så brukar de svara. Det kan ju vara så att ingen vet hur det är på Keb vid nyår.

Utan att vara expert så kan jag nog gissa mig till att fira nyår på Keb inte är en trevligt upplevelse. Det kan säkert vara hur kallt som helst, hur blåsigt som helst och hur mörkt som helst. Sedan så finns det ju inte någon fjällstation eller stugor öppna och toppstugan ska bara användas för nödfall. Men gräv ner dig i en bivack eller nått. Ta inte med ett billigt McKinley tält bara.
 
Ensam...

Hej,
Jag har några kompisar som tydligen firade millenieskiftet däruppe så visst går det men det kräver nog en del fjällvana. Man vet som bekant inte hur vädret blir så det kanske blir att fira i en snödriva vid fjällstationen.

Jag har som tradition att fira i en liten fjällstuga lite längre norrut (nära Torneträsk) och i fjol var det -36 på nyårsafton så varma kläder är att rekommendera men upplevelsen var enorm med flammande norrskan och stjärnklart.

Lycka till
/M
 
STF på nyåret

Jag läste en annons från Helags om att hålla nyår i den helgöppna stugan där. En del STF-anläggningar är tydligen öppna, kolla med STF. Man behöver ju inte välja den mest öde platsen även om man kanske inte har tänkt att mysa inne vid brasan. Med tanke på säkerheten kan det ju vara bra att ha tillgång till en bemannad stuga.
 
En intressant tid på året

Om du med frågan menar att du vill veta mer om Kebnekajse fjällstation så kan jag inte bidra med nått, eftersom jag i möjligaste mån bor i tält när jag är ute.

Jag har däremot varit ute på två nyårturer i Kebnekajse fjällen med start i Abisko bägge gångerna. Det som framför allt utmärker årstiden, förutom det ständiga mörkret är det nyckfulla vädret. Jag har varit med om allt från ösregn till temperaturer en bra bit under 30 minus. Trots det har det varit mycket lyckade turer framför allt eftersom man får fjällen i princip för sig själv och slipper skotrar och annat som stör.

Det som man bör vara medveten om när man planerar sin tur är att det inte är ovanligt med lite snö uppe på kalfjället där det mesta blåser bort. Så det är en klar fördel om man lägger upp turen så att man kan hålla sig nere i björkskogen. Skogen är också en trevlig tillflycktsort när de obligatoriska snöstormarna drar fram. Annars är risken stor att man blåser fast uppe på fjället, det är svårt att hinna fram innan det blir mörkt.

Det hände mig under den andra turen då vi försökte skida genom lapporten och överraskades av en storm mitt uppe på fjället. Dessutom hade vi vinden i ryggen så det enda alternativet var att fortsätta framåt mot Rantasjaure. Allt eftersom mörkret föll blev det svårare och svårare att se nått över huvud taget och till slut tvingades vi att slå upp tältet. Som tur var så blåste det värsta bort över natten så vi kunde forsätta nästa dag. Annars hade det blivit en tråkig tillställning, att ligga stilla i ett tält som envisas med att vara nästan platt är inte lika roligt som det låter.

Men redan nästa kväll var det helt klart och vi kunde sätta oss ute och se hur norrskenen fläddrade över topparna. Det är vid såna tillfällen som man känner sig som en vinnare.

Ha en trevlig tur.

/ Stefan
 
Nyår på kebne

Talade en gång med en smålänning som firat nyår där (dock ej på toppen). Endast en stuga sägs vara öppen och det var tydligen väldigt ensamt!
 
deopepsi; sa:
Har skarpa planer på att fira nyår på keb. Är det några andra där då mån tro!? jag antar det, men någon mer erfaren kanske vet! Och det är veta jag vill. Kan inte nån hjälpa mig?! Nån som har vart där under nyåret och kanske kan förtälja en eller annan anekdot. hoppas på svar. /Johan

Vadå fira nyår på keb? Du kan ju inte mena på stationen ty den är väl stängd? De har väl inget speciellt på nyår?! Kanske finns någon nödstuga/rum av någo slag öppet men i så fall är den inte avsedd för nyårsfirande antar jag =) Eller ska du tälta/bivack i närheten av stationen? På berget?

/Ola
 
Lågsäsong

Stugan för självhushåll, Jägarn, är öppen året runt. Utedass och vatten från bäcken. Gasspis och gaslampor om jag minns rätt. Den ärlige lägger övernattningsavgift i en låda i stugan.
 
TACK FÖR ALLA SVAR!
vissa nätter fölägger vi oss antagligen i stugan, men i huvudsak blir det tält/snöka. OM det nu blir av, vill säga. Detta ligger ju endast på planeringstadiet än så länge.
Men det låter ju rent utav otroligt att det regnat (!) under denna period av året där!

//Johan
 
Bra idé

Var på Keb i januari för ett par år sen. Större risk för hårt väder och kyla, men annars helt ok. Inte så mycket folk vid den tiden på året, det är ganska ensamt. Den största nackdelen enligt min mening är dock de få timmarna av dagsljus vid den tiden på året. Man får planera förflyttningar och andra aktiviteter. I övrigt är det nice :)

Vad har ni för planer - bestigning? Jag funderar själv på Keb eller Sylarna (fler ljusa timmar...) i mellandagarna. Har inte lyckats lura med mig någon än :) Säg om ni kan tänka er sällskap!

/ Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinjani Temperatur natt aug/sept Kebenekaise fjällstation Fjällvandring 2
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
madbear Idre eller grövelsjön 1 natt med hund! tips? Fjällvandring 5
niklas104 Familj räddade från glaciär i natt Fjällvandring 0
knallert en natt på fjällstuga Fjällvandring 11
Medeltemp. i Keb juli-aug (natt) Fjällvandring 8
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...