Nya Zeeland/Australien

Hejsan!

Jag ska ut på en längre resa och är intresserad av att ta ett internationellt dykcert. Vad bör jag tänka på? Jag ska passera Nya Zeeland och Australien på vägen till Thailand. Är det någon som har tips på bra ställen/skolor och har en uppfattning om vad det kan kosta?

Mvh, Johan
 
de flesta

Dyksystem är Internationella, Padi, Naui med flera.. Är du osäker så är Padi systemet störst av alla system och det gör det lätt att hitta dykcenter runt om i världen.. Det är lite svårt att rekomendera något dykcenter om du inte specifierar lite bättre var i Australien du skall resa, det e ju rätt stort.

Sen kommer säkert många att ha råd om vilket dyksystem som är bäst.. Naturligtvis så är oftast det system som man själv använder bäst... Det handlar inte om system det handlar om människor, hur bra din kurs blir är helt i händerna på dig och din instruktör inte vilket system du väljer.. Se bara till att du går till något av de riktigt stora systemen som tex. PADI och NAUI
 
Poor knights island

Poor knights island i norra delen av NZ anses höra till de 10 bästa ställena i världen att dyka på. Det finns massor med dykföretag som arrangerar kurser och dykningar här. Jag har åkt med Pacific Hideaway och kan rekommendera dem men jag tror säkert det finns många andra som är bra. Kolla Lonely Planet.
 
Jag har dykt utmed stora delar av Australien. Nastan alla platser ar bra dykning. Barriarrevet ar fantastiskt men jag tycker nog nagon av oarna i stilla havet ar battre(Har dykt pa fiji)nar det galler tropisk dykning.

Jag tyckte mycket om dykningen utanfor Sydney! Mycket stor fisk (Rockor, Hajar, Groupers, flatheads, St Persfisk bl a.). En intressant geologi gor det inte samre heller.

Dykningen i Sydney bestar av oppet hav(ska det bli ett bra dyk kravs bat och det finns manga dykcenter som gor batdyk) och tre stora fjordar(Fran norr till soder): Port Jackson/Sydney harbour, Botany Bay(uppkallat sa efter Linnes larljunge Solanders insatser tillsammans med Kapten Cook. Han har t om i anslutning till Botany bay fatt en udde uppkallad efter sig: Cape Solander)och ytterligare en jag faktiskt inte kommer ihag namnet pa. Den mest sodra ar det basta dyket av fjordarna, men t om Sydney harbour kan vara bra.

Bast ar givetvis det oppna havet.
 
Dök där i höstas

Jag reste jorden runt i höstas och dök bland annat i Australien och på Nya Zeeland. I Australien är barriärrevet mycket bra, men se till att komma ut en bit från kusten genom att åka på en liveaboard. Har hört att dagstripperna går till rätt sönderdykta områden nära kusten.

Söder om Cairns, utanför Townsville, finns ett vrak som heter Yangala (eller något liknande). Det lär vara ett toppdyk som folk vallfärdar till. Jag har inte gjort det själv, men har hört mycket om det i efterhand.

På Nya Zeeland dök jag på Poor Knights Island utanför Tutukaka, på nordön norr om Auckland. Mycket bra dykning med enorma stim och stora rockor. Finns även ett dubbelvrak i närheten som skall vara bra. Det finns även möjlighet att dyka på vraket efter Rainbow Warrior, Greenpeacefartyget som Fransmännen sänkte, men jag vet inte hur intressant det dyket är annat än ur ett historiskt perspektiv...
 
Jag...

var i Australien under majmånad, 2002. I och med en resa till Stora Barriärrevet så passade jag på att ta Dykcert (SSI Open Water Diver) på Hook Island, Whitsundays. Ett trevligt ställe och inte alltför dyrt cert heller...men jag vistades mestadels i Sydney, men dök tyvärr inget där.

Däremot så provade jag på att surfa, i DeeWhy Beach, men det är en annan historia...

/Anders B
 
Nya Zeeland

Dykningen vid Poor Knights Island är verkligen bra och det var Jaques Costeau som klassade det stället som en av världens tio bästa ställen.
Fartyget Rainbow Warrior är ett halvdant vrakdyk. Inte så värst mycket att titta på men ganska intressant. Det är vraksäkrat, dörrar borttagna osv. Så det kan vara ett enkelt och säkert vrakdyk att göra (ligger på ca 20-25 m om jag inte minns fel).
Annars finns det mycket intressant dykning att göra i övriga "Bay of Islands". Gjorde några roliga dyk och plockade "crayfish" (liknar languster) runt märkliga undervattens lavaformationer. Kan dock strömma ganska ordentligt ibland.

/Olle
 
Re: Jag...

brook; sa:
var i Australien under majmånad, 2002. I och med en resa till Stora Barriärrevet så passade jag på att ta Dykcert (SSI Open Water Diver) på Hook Island, Whitsundays. Ett trevligt ställe och inte alltför dyrt cert heller...men jag vistades mestadels i Sydney, men dök tyvärr inget där.

Däremot så provade jag på att surfa, i DeeWhy Beach, men det är en annan historia...

/Anders B

Har du ocksa ett SSI cert?
Du ar den forsta svensk jag har hort som har det. Jag tog mitt i Sydney. Lite kul faktiskt. Det ar snyggt ocksa!!!
Nu har jag iofs PADI ocksa!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.