Nya typer av säkringar?

Inspirerad av den uppflammade bultdebatten, slänger jag ut en fundering:

Är det inte dags att uppfinna en ny typ av icke-permanent säkring?
Ett skäl till att tradklättrare hamnar i underläge mot bultentusiaster är ju att det finns alltför många passager där en skicklig klättrare (eller tillochmed jag) tar sig fram utan problem, men inga av de "spårlösa" säkringarna fungerar.

Problemet är att såväl kilar som friends, hexor, tcu och även pitonger bara kan jamma, medan en klättrare har otaliga andra grepp såväl som ren friktion till hjälp.

Kunde man inte uppfinna en "omvänd friend" med kammarna inåt, som kan klämma sig fast runt ett grepp eller ett hörn?
Eller en saftig skyhook, ev med gummiyta, som kan ta ett fall om man ordnar med motdrag.

Eller kanske framförallt: en snabb metod att jämvikta flera marginella säkringar.

Då kanske vi kan ersätta det ganska fåniga* argumentet "Tycker du det är dåligt säkrat? Bli en bättre klättrare." med "Tycker du det är dåligt säkrat? Skaffa rätt prylar och lär dig använda dom."

*fånigt eftersom även den bäste klättraren har otur ibland.

Släpp lös kreativiteten, vettja!
 
Jo, sky-hooks kan vara en idé. Att jag skrev att vi skulle uppfinna nya berodde på att nuvarande dels inte är speciellt tillförlitliga för att säkra sportklättring, men framförallt på att vid ett fall kommer de troligen att orsaka skada på klippan och därmed förändra leden mer än borrbultning eller kilsäkringar oftast gör.

Annars verkar ju "The finger" kunna göra susen! Någon som har testat?
 
Såg en bild på en "Enemy" en gång, den var en omvänd Friend, men i den bemärkelsen att den inte expanderade i sprickor utan drar ihop sig istället;)
 
Nån typ av expanderande gummikilar som man kan spänna typ gammal thermoskork? Skonsam mot klippa och skulle väl minska rycket. Men många storlekar skulle det bli.
 
Jag gissar att de flesta utrustningar syftande till att greppa runt hörn, grepp etc hamnar i det problemet att de måste vara kraftiga nog att klara den utåtriktade kraften (till på köpet när de inte kan bilda en sluten ”karbin”-form). De lär alltså troligen bli i tyngsta laget för att vara användbara.

Skyhook som hålls på plats av tex vaccum-klocka borde vara görbart. Frågan är om tillräckligt många har nerver att klättra så värst långt över en sådan säkring.

Snabb jämviktning bör väl gå att fixa med något i stil med ett (utdragbart) hundkoppel fast med flera slingor. Till på köpet kan en screamer-funktion läggas till. Lär väl väga en del tyvärr.

Nej – inga brillianta idéer ännu!
 
Det som i viss mån kan motsvara behoven (och redan finns) är väl möjligen alu- och copperheads.

Nackdelen är möjligen att de för de allra flesta känns läskiga, samt att de inte är helt "cleana".

Om man talar om en led om Omöjliga väggen, d v s en specifik vägg, inte jättehög relativt vertikal i "båda riktningarna", så finns det ju faktiskt möjlighet att arrangera en "topp-daisy-chain"!

D v s häng upp ett rep försett med ett antal öglor på, så att det löper längs leden. Klättra sedan som vanligt på lead, och klipp karbinerna i öglorna.

Jag har även övervägt möjligheten att göra detta som ett alternativ till clogging. D v s klipp in successivt i repet med en karbin som sitter i en slingat till selen, klättra upp, klipp en slinga till i nästa ögla, klipp ur den första slingan klättra till nästa ögla, klipp i den med den första slingan, klipp ur den andra, klättra till nästa ögla...

Eftersom detta är idéer, och inte brillianta idéer, så avstår jag just nu att anlägga det säkerhetstekniska perspektivet på topp-daisyn...
 
Laste en gang i en tysk klatterbok att om man lamnar skyhooks som mellansakringar sa ar det viktigt att tejpa fast dem...

Kanns anda inte direkt klockrent.
 
Icke normala säkringsmetoder

Hej!
Intressant med alternativa säkringsmetoder.
Jag kan dock, av egen erfarenhet, säga att skyhooks inte håller för fall. Jag har fått detta intressanta faktum bevisat för mig själv vid två tillfällen. Vid båda fallen rätade skyhooken ut sig och släppte. Fall ett var jag ca 1,5m ovan skyhooken, vid fall två ca 2m ovan. Min uppfattning är att vi ska undvika skyhooks för att säkra vid ledklättring. Detta då risken att klippan tar stryk/går sönder är mycket stor.

Hare gott,

Peder Vestman
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...