Ny resår i tältstänger?

Hej
Jag har ett ex av en av de första tältmodellerna som Bo Hilleberg ritade. Det handlar om ett Nomad, som Haglöfs sålde i början av åttiotalet. Tältduk och golv är helt ok efter en impregnering förra året, tältspikerna har bytts ut mot nya HB, och linorna funkar bra. Men, resåren som sitter inne i stängerna som bildar de tre glasfiberbågarna har gett med sig och håller inte ihop bågarna längre.
HB har bågar att köpa men då blir det dyrt (samt något lägre vikt), och den utgiften är jag inte intresserad av.

Finns det någon på forumet som trätt nya resår i gamla stänger med framgång?

Mvh Curt
 
Ja absolut, det är inga problem. Om det bara är gummicorden inuti så är det bara o byta så är de som nya igen. Men då måste själva stavarna vara hela. Lycka till.
 
Funkar fint att byta ut gummicorden till ny fräsch. Bytte för ett par år sedan och märker ingen skillnad i funktion.
 
Shockcord

gummilina etc är förbrukningsvara. Kan vara knepigt att peta ut ändknuten om du inte klipper av linan först. En ståltråd eller cykeleker för att peta ut knuten.

Thure
 
OK, praktiska frågor.

Tack för hoppingivande svar!

Då dyker några frågor upp:
- Var hittar man bra gummicord?
- Ni som trätt igenom, hur gick ni tillväga? Tänker att skrovligheten invändigt i stängerna borde kräva att man har något slags sticka kopplat till corden.... Eller finns det något annat superfiffigt sätt? Hur gjorde ni?

Och en fråga till: Det är ju stänger i någon slags glasfiber - blir de sköra med åren? De har förvarats i sin påse i källaren, ganska mörkt.

Mvh Curt
 
(...) Tänker att skrovligheten invändigt i stängerna borde kräva att man har något slags sticka kopplat till corden.... Eller finns det något annat superfiffigt sätt? Hur gjorde ni? (...)
- Ta en gummibandsiträdare (se bild) eller en smal säkerhetsnål.
- Koppla vanlig tunn tråd, t ex björntråd, till ovanstående. Trådlängden skall vara längre än längsta stångdelen.
- Sy fast en ände av corden med andra änden av den tunna tråden (ett par stygn räcker, en knut är sämre eftersom den kan fastna i rören).
- Låt iträdaren eller säkerhetsnålen "falla" genom en stångdel (det hade varit svårare med den tjocka corden kopplad direkt till iträdaren, men med en tunn tråd går det galant).
- Dra igenom den tjockare corden.
- Upprepa för nästa stångdel.
 

Bilagor

  • iträdare.jpg
    iträdare.jpg
    27.3 KB · Visningar: 1,280
Ta en bit ståltråd och vik dubbel. Dra med dig en bit murarsnöre genom alla stänger. Knyt fast murarsnöret runt gummitråden och dra genom allt. www.shelby.fi har bra resårer.
Haha - vilken underbar illustration av att könsstereotyper slår igenom i minsta vrå av livet!
Naturligtvis förväntar du dig att murarsnöre + ståltråd finns i vartenda hem, medan jag som tjej gör motsvarande antagande om björntråd + gummibandsiträdare!
Och detta trots att jag jobbar i byggbranschen och varken ståltråd eller murarsnöre saknas i verktygslådan...
 
Bra tips!

Hmmm, tror nog att det finns björntråd men inte murarsnöre i hushållet. ;-)

Tror jag ska testa om det möjligtvis går att trycka en 3 mm cord genom den 4,5 mm stora kanalen i stången utan förelöpare. OM det skulle funka vore det absolut enklast. I annat fall satsar jag nog på dubbelvikt ståltråd som cord-trädare.

Någon åsikt om ifall jag ska satsa på 3 eller 4 mm cord, förresten? Har mätt så gott det går med skjutmått på sliten tråd och den verkar vara 3 mm.

Mvh Curt
 
Om du har en gammal vindrutetorkare som är längre än stångsegmentet kan du mickla loss fjädern och använda för att dra genom gummistroppen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.