Ny detektivtråd: Vilket berg är detta?

Hej igen!

Jag härjade ju på forumet tidigare idag och skapade den här tråden i hopp om att någon här skulle identifiera ett berg.

Det gick över förväntning faktiskt. Signaturen "chify" kunde ge mig namnet på berget efter att tråden existerat i blott tre timmar. Det var inte ett fjäll i Sarek som upphovsmannen till youtubefilmen där bilden fanns hävdade, utan snarare vulkanen Damavand i Iran.

Så nu provar vi igen! Vad heter berget på bilden nedan? En kille har nämligen totat ihop en youtube-film med bilder från Sverige, och han påstår att den är tagen här i Svedala (fin film i övrigt med massor med härliga bilder). Jag protesterade, men han insisterade (han kunde dock inte säga var bilden tagits).

Jag tror de flesta här känner till hur Sverige ser ut, och även om vi har en fantastiskt fin fjällkedja, så finns det inga fjäll med en sådan trädgräns som uppvisas på bilden. Det ser mer ut som ett berg nere någonstans i de lägre delarna av alperna, eller möjligen Kanada eller Alaska.

Trädgränsen är som sagt inte det minsta svensk eftersom vi normalt har fjällbjörkbältet som avlöser barrskogen högre upp. Det är också ofta väldigt rakt avgränsat. I Skäckerfjällen och några andra områden finns visserligen barrskog ända upp till trädgränsens högsta rand, men där finns i sin tur ingen bebyggelse. Staden/byn på bilden ser dessutom ut att vara hyfsat stor och arkitekturen på husen ser inte heller skandinavisk ut.

Berget på bilden är också väldigt osvenskt till formen. Det råder i min mening inte mista tvivel att detta foto är taget utanför skandinavien. Men frågan är var.

Så kom igen nu alla naturdetektiver! Var är bilden tagen? :D
 

Bilagor

  • unknownmountain2.jpg
    unknownmountain2.jpg
    58.6 KB · Visningar: 668
Senast ändrad:
Sökte på www.tineye.com och fick 14 träffar direkt!

Vilken kanonsajt. Hade ingen aning om att sådana underverk existerade :p Snacka om att man är efter, hehe. Tack för tipset.

Hursomhelst, tack vare tineye.com kom jag fram till att bilden föreställer småstaden Žabljak i norra Montenegro. Mysteriet löst med andra ord.

Men med program som tineye behöver jag ju aldrig mer posta dylika frågor här i forumet. Vad tråkigt :( Det var ju riktigt spännande att låta folk leka detektiver ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergtagen.skogstok Detektivtråd nummer 4 Fjällvandring 3
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
bombuspolaris Kända berg eller vy? Fjällvandring 4
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
tomhylsan Berg i VW annons? Fjällvandring 6
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
bergtagen.skogstok Vilket berg är det här? Fjällvandring 14
rockåtta Föredrag med Jack Berg Fjällvandring 0
Ayreon repfria berg Fjällvandring 4
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
fredric_verklig.se Norges högsta berg - Fjällvandring i Norge? Fjällvandring 15
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
JMel Vad är detta på Sarvesjåkkås strand? Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
Mange_S Är detta en vettig tur? Fjällvandring 11
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
johanhellman Sarek- Vad sägs om detta? Fjällvandring 24
svartöra Var är detta foto taget? Fjällvandring 6
Swedish Berman Nijmegenmarchen! Vad äro detta? Fjällvandring 19
XAdamX Meindl meindl...detta ständiga märke... Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.