Nu ligger kanalerna i Holland!

Hörde just SMHI:s åttaprognos där det i föbigående nämndes att kanalerna i Holland nu var redo för skridskoåkning. Om detta är sant så råder jag alla som kan att ta sig dit i rappet. Tre dagar på Frieslands kanaler i januari 97 hör till K:s och mina vassaste minnen.

Rob; can you confirm this or are you already on skates not being able to read this?

T
 
Utrecht

Tills dess Rob kommer med en kommentar kan jag säga att att jag fått lite rapporter de senaste dagarna, och lite bilder från den tur Rob och HLSK gjorde igår morse på tunn is vid Kameriki Utrecht.
Det verkar som det varit kallare i mitt i Nederländerna än uppe i Friesland. Jag har också sett att några har åkt lite vid Ankeveen, men jag skulle nog vänta lite innan jag planerade en tur till Nederländerna. Det mesta är nog öppet eller mycket tunnt ...

/Niklas
 
Senast ändrad:
I Holland vinden kastar sand på isen(ingen snö), inte så roligt. Gud Jul i alla fall!

Värst vad somliga verkar skeptiska mot skridskoåkning i Holland. Vilken tur att man som skridskoåkare får bestämma själv vart man vill åka.

För er som är nyfikna på åkning på kanaler i Holland kan jag bara säga att ni inte behöver vara rädda för sand eller något annat. Jag har åkt skridskor och skridskoseglat sedan jag var barn här i Sverige, men jag har även bott en tid i Holland, och mina erfarenheter av åkning i Holland är enbart positiva. En fantasktisk upplevelse!! men det är en annan upplevelse än långfärdsskridsko i Sverige (eller Finland också förmodligen). Att bli omblåst av ett gäng elitåkare som far fram i hissnande farter, att stanna till för en varm choklad på ett cafe i någon by, eller stanna och prata med några skriskotokiga "Friesländare" (som vill köpa din hansa-lina) är vanliga upplevelser i Holland, men något man sällan får vara med om hemma i Sverige.

Om man vill vidga sina vyer så är skridskoåkning på Holländska kanaler ett bra tips! Om man tycker att allt som är annorlunda är fel eller bara sämre ska man nog stanna hemma ;-) Vill man vara ensam på isen ska man också stanna hemma, för i Holland är det ofta MYCKET folk på isen, och det är det som gör skriskoåkningen i Holland så där social och trevlig.

God Jul!
Niklas
 
En weekend i Holland har varit mina bästä skrids.uppleverser, trots sand på isen. Det var exakt som Niklas skrev. Glömm inte slipsten!
 
Efter K:s och mitt äventyr i Friesland för snart på dagen tio år sedan, plitade jag ner några rader för den händelse någon skulle vara intresserad. Eftersom det säkert finns några 'nypåstigna' hollandssugna här ber jag att få referera dessa till:
http://www.sssk.se/elvastad/friespeters.htm

Eftersom vi tycks vara inne på jämförelser mellan isupplevelser så följer här min egen 'korta lista':

1) Utefter Bohuskusten (Strömstad-Tjörn) 86
2) Bohuskusten (Lysekil-Strömstad) 87
3) Ovan nämnda Tre dagar i Friesland 97
4) Div. turer i Sthlm:s Norra skärgård 80-06

Godforts
T
 
Hollands Kanaler

Sorry guys, that I couldn´t react sooner. I was in Värmland for the Christmas week (and did very good skating with Valter, tack Valter!). Niklas, thanks for the all the right answers about skating in Holland.

The message that we could skate was correct. Se bifogade bilder. But, it was a very short period, from friday 21 december to sunday 23 december. And only on very narrow and undeep canals, with only about 4 to 7 cm ice. So, that was no stable situation to come all the way from Sweden down to Holland.

That we in Holland have a lot to learn about safety, is proven by the fact that there were lots of plurrnings in such a short period. The reason that all could get out of the water is the fact Niklas writes about: there is so many people skating on relatively small areas, most of the times there is someone to help you.

Hollands LSK is trying to "import" the safety thinking from Sweden to Holland, starting with having good equipment, and including the system where you skate in a group with a guide. The first official tour of HLSK was fridaymorning 21 december at Kamerik, near Utrecht. The pictures are of that day. No accidents happened. Marcel van Bemmel (he lives in Kamerik) was leader and did a very good job. Directly after this tour I left to go to Sweden for a week, with trips on Norra Vänern, Rinnen, Knon och Deglunden, so I had a really good skating week!

/Rob.
 

Bilagor

  • 231_031resized.jpg
    231_031resized.jpg
    34.1 KB · Visningar: 413
  • 231_036resized.jpg
    231_036resized.jpg
    42 KB · Visningar: 403
Ingen sand på isen

I Holland vinden kastar sand på isen(ingen snö), inte så roligt. Gud Jul i alla fall!

I can understand that sand on the ice stays in your memory for a long time, because it can be very boring and even dangerous at high speeds.

But, please don´t spread the image about "ice in Holland is often sandy", because this is not true. I skate for 36 years in Holland and 11 years in Sweden now. In both countries there can be rare situations in which sand blows on the ice, but I wouldn´t say that one country has it more often than the other. For instance, I had it in Sweden on Ivosjön (2nd of february 2004) and in Holland for a few hundred meters (out of 200 km) with Elvastadsloppet (4th of january 1997). No big deal.

/Rob.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.