Nu är jag igång!

Idag var första riktiga passet med Inlines, Vi tog oss ner till multiarean vi har här. Det är fin asfalt på arenan som är jämn och utan massa grus. Dottern cyklade och jag körde inlines. Det tar nog några pass innan jag börjar känna mig säker på hjulen, men jag tycker att träningen som jag gjorde på långfärdsskridskorna hjälpte.
 
Välkommen i klubben! Kom ihåg att smärta härdar en.

Det är bra att du laddar rejält och inte fegar ur, för nästa gång när du har ännu högre fart så kommer du skava av ännu mer skinn. Sånt blir kvinnorna på krogen imponerad av.....inte.

Är lärdomen ett inköp av 1st par knäskydd?
 
Jo, det får bli ett par knäskydd. Smärtan är inga problem har ganska hög smärttröskel efter 35+ år som budoutövare.
 
Så länge det bara är skavt skinn och lite blod så räknas det inte som en vurpa, för sånt blir det mer eller mindre varje gång på inlines och ju mer du lär dej, ju större yta med skavt skinn blir det och söndertrasade kläder...

Min fru är sjuksköterska och hennes favoritsyssla på jobbet är att sitta med pincett och plocka ut grus ur sår och göra rent sår med svidande koksaltlösning.

Det är först när ambulans behöver tillkallas som det räknas som en vurpa.
 
Senast ändrad:
Jo, det får bli ett par knäskydd. Smärtan är inga problem har ganska hög smärttröskel efter 35+ år som budoutövare.
De brukar ju komma i paket med skydd även för armbågar och handleder - rekommenderar att du tar på dig alltihop + hjälm. Särskilt hadnledsskydden är bra att ha.

/Patrik
 
De gånger jag kommer ut använder jag längdåkningsstavar och hjälm. Jag har handledsskydd ock knäskydd, men de används sällan / aldrig nuförtiden. Handledsskydden är svåra att kombinera med stavar, och knäskydden uppfattar jag inte som kritiska. Rätt eller fel kan diskuteras.

Jag tycker det ser hysteriskt roligt ut när nybörjar på inlines kommer vinglande med handledsskydd, armbågsskydd och knäskydd -- men ingen hjälm. Det verkar som rädslan av att förstöra frisyren är större än rädslan för hjärnskada...
 
Nu använder jag hjälm så ingen behöver fundera på det. Det är sedan gammalt när jag lärde mig åka skridskor som ung att hjälmen alltid är på trots att jag är bra på att åka skridskor.
 
Det låter bra. Icke-användandet av hjälm var mer en generisk iakttagelse.

När det gäller skydd, så börjar jag alltid med hjälm. Sedan kan ytterligare skydd behövas. Nästa skydd för mig är då oftast ryggskydd.

Sedan kan jag ibland slarva med t.ex. knä och armbågsskydd. Men jag slarvar aldrig med hjälmen.
 
De gånger jag kommer ut använder jag längdåkningsstavar och hjälm. Jag har handledsskydd ock knäskydd, men de används sällan / aldrig nuförtiden. Handledsskydden är svåra att kombinera med stavar, och knäskydden uppfattar jag inte som kritiska. Rätt eller fel kan diskuteras.

Jag tycker det ser hysteriskt roligt ut när nybörjar på inlines kommer vinglande med handledsskydd, armbågsskydd och knäskydd -- men ingen hjälm. Det verkar som rädslan av att förstöra frisyren är större än rädslan för hjärnskada...

Håller med om att stavar och handledsskydd är ett problem at kombinera. Jag har fått lära mig att handledsskydd har en stor uppgift, det är att flytta ev benskador från handens alla små svårläkta ben 8svåra att få i rätt läge) upp till underarmen där det är i princip två ben som är lättare att lägga i rätt läge för sammanläkning. ThureB eller andra skade-kunniga får gärna kommentera på detta.
Då jag gick snowboardskola för länge sedan fick vi lära oss att inte ta emot fall med platt hand utan istället boxa med knuten näve ner i snön och spänna handlederna, av samma anledning.

/Patrik
 
Håller med om att stavar och handledsskydd är ett problem at kombinera. Jag har fått lära mig att handledsskydd har en stor uppgift, det är att flytta ev benskador från handens alla små svårläkta ben 8svåra att få i rätt läge) upp till underarmen där det är i princip två ben som är lättare att lägga i rätt läge för sammanläkning. ThureB eller andra skade-kunniga får gärna kommentera på detta.
Då jag gick snowboardskola för länge sedan fick vi lära oss att inte ta emot fall med platt hand utan istället boxa med knuten näve ner i snön och spänna handlederna, av samma anledning.

/Patrik
Intressant, Jag har tränat fallteknik och lärt ut fallteknik till många elever under årens lopp. Och det jag har sett att när de flesta blir kastade i den budon jag håller på med är de vill slå i mattan med öppen hand. Det krävs många år av träning för att få bort den reaktionen.
 
Du har inte berättat vad det var som hände.
Var det ett felskär, en sten eller något annat typ ren klantighet som man helst vill tysta ner?

Slog du även huvudet i marken?
Är det trasor av kläderna?
Klarade sej händer och handleder?
Blåmärken på övriga kroppsdelar?

Berätta detaljerat, speciellt om det var pga ren klantighet, för sånt är extra kul att höra.
Man ska aldrig underskatta skadeglädjen, för ett rejält hånskratt gör en glad och förlänger livet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.Clean Vad ska jag välja? Inlines 1
5526 Får ont i korsryggen när jag tränar Inlines 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.