Norsk Kajakk

Svalbard kajakken

Efter två säsonger med en Svalbard kan jag ge föjande omdömen.
Mitt ex. är en tidig variant med rund frontlucka och ett utrymme för last framför pedalstället. Senare utförande av kajaken har en större lucka och ett större främre skott viket säkert är att föredra. Bakre lastutrymme är mycket bra med stor lucka. Båda luckorna har visat sej helt vattentäta. Mycket rymlig "cockpit" med bra plats för fötterna och utmärkt skrovkontakt. Bra paddelställning och skön sits när jsg kompletterat med ryggstöd a la VKV. Dessutom använder jag VKVs uppblåsbara kuddar och med sparsamt med luft. Ett tunt liggunderlag som "grund". En mycket komfortabel kombination som ger möjlighet till nästan obegränsad tid i kajaken. Leverantören Eian Fritid har en ny sits som tillbehör. Lite trång sittbrunn att komma i för en något stel fyrtiotalist. Det går dock att minska av vingarna på sargen utan att "greppet" om
kajaken går förlorad.
Trots kajakens ringa bredd (56cm) känns den mycket stadig men har lite speciella egenskaper vid grov sjö och sidvind. Relativt flatbottnad under "cockpit" och skarpa slag i skrovet gör kajken livlig och knyckig i sidled, vilket jag har haft svårt att vänja mej med. Inget negativt har hänt men en viss osäkerhet har infunnit sej. Under de 18 tidigare år jag paddlat har hunnit vänja mej med mer rundbottnade kajakers egenskaper.
På det hela taget är Svalbarden en trivsam och läcker kajak.
Har riktat blickarna mot en Seagull.....
mvh
Uffe Stridsberg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.