Norrfjället

Halloj!!

Är det någon här som på sommartid tagit sig upp för Norrfjället, Sveriges tredje högsta berg? Hör av er, jag har lite frågor! :)
 
Hmm...sveriges högsta toppar är som följer..

1.Kebnekaise, Sydtoppen, 2103m

2. Kebnekaise, Nordtoppen, 2097m

3. Sarektjåkkå, Stortoppen, 2089m

4. Kaskasatjåkka, 2076m

5. Sarektjåkkå, Nordtoppen, 2056m

6. Kaskasapakte, 2043m

7. Sarektjåkkå, Sydtoppen, 2023m

8. Akka, Stortoppen, 2016m

9. Akka, Nordvästtoppen, 2010m

10. Buchtoppen, 2010m

11. Pårtetjåkkå, 2005m

12. Palkatjåkkå, 2002m

Detta är topparna över 2000m... Fråga gärna om du undrar ngt speciellt..
 
Halloj!!

Är det någon här som på sommartid tagit sig upp för Norrfjället, Sveriges tredje högsta berg? Hör av er, jag har lite frågor! :)

Helt klart en trolltråd! Gammal fäbodsägen, eller om det är Selma Lagerlöf som skrivit den: "Gammalmora förstod strax, att det var trollet i
Norrfjället, som frågade ett annat troll, som bodde
i en myrstack, när det skulle flytta in i någon av
stugorna. Och hon lyddes noga efter svaret för att
få veta vilken av fäbodarna det gällde..."
Sammanfattningsvis bör man i alla fall akta sig för trollet vid en bestigning....
 
Hmm...sveriges högsta toppar är som följer..

1.Kebnekaise, Sydtoppen, 2103m

2. Kebnekaise, Nordtoppen, 2097m

3. Sarektjåkkå, Stortoppen, 2089m

4. Kaskasatjåkka, 2076m

5. Sarektjåkkå, Nordtoppen, 2056m

6. Kaskasapakte, 2043m

7. Sarektjåkkå, Sydtoppen, 2023m

8. Akka, Stortoppen, 2016m

9. Akka, Nordvästtoppen, 2010m

10. Buchtoppen, 2010m

11. Pårtetjåkkå, 2005m

12. Palkatjåkkå, 2002m

Detta är topparna över 2000m... Fråga gärna om du undrar ngt speciellt..

Efter Akkas stortopp kommer väl Kaskasapaktes sydtopp - 2015... Åtminstone finns den utsatt på Kebnekaises Högfjällskarta.


Men nu undrar jag verkligen, Norrfjället, var ligger det? Hur högt är det? Eller är det bara en annan benämning på något fjäll?
 
Efter Akkas stortopp kommer väl Kaskasapaktes sydtopp - 2015... Åtminstone finns den utsatt på Kebnekaises Högfjällskarta.


Men nu undrar jag verkligen, Norrfjället, var ligger det? Hur högt är det? Eller är det bara en annan benämning på något fjäll?


Kaskasapakte har som du säger en liten förtopp på 2015m, men frågan är om man ska räkna den som en topp, då den knappast har många meter i primärfaktor. Har aldrig varit där (än så länge), men man brukar räkna Sveriges 2000m toppar till 12st.

Inte en aning om vad som menas med Norrfjället heller, men förmodligen nån Psyndonym för någon annan topp kanske?
 
Helt klart en trolltråd! Gammal fäbodsägen, eller om det är Selma Lagerlöf som skrivit den: "Gammalmora förstod strax, att det var trollet i
Norrfjället, som frågade ett annat troll, som bodde
i en myrstack, när det skulle flytta in i någon av
stugorna. Och hon lyddes noga efter svaret för att
få veta vilken av fäbodarna det gällde..."
Sammanfattningsvis bör man i alla fall akta sig för trollet vid en bestigning....

:) Ovanligt intelligent trolltråd i så fall. Rätt söt, faktiskt!

(Ber om ursäkt om det nu är så att Norrfjället är ett vedertaget, men för mig okänt, smeknamn på Sarektjåkkå.)
 
Kaskasapakte har som du säger en liten förtopp på 2015m, men frågan är om man ska räkna den som en topp, då den knappast har många meter i primärfaktor. Har aldrig varit där (än så länge), men man brukar räkna Sveriges 2000m toppar till 12st.

Jag har iaf. hört att man räknar Sveriges 2000 meters toppar till 13 stycken. Eventuellt 11 om man ska vara kräsen. Enligt högfjällskartan bör Kaskasapaktes sydtopp ha en primärfaktor på åtminstone 5 meter, vilket jag tycker räcker i det sammanhanget. Nåja, hur är det med primärfaktorn hos Akkas nordosttopp?
 
Du har en poäng där, Olander.. Skulle tippa på att primärfaktorn på Akkas NV topp inte är just nå mer än på Kaskasapaktes 2015 topp. Har aldrig varit där som sagt..

Nåja, 11 eller 13.. Hade tänkt bestiga dem alla så smånigom..

Men Norrfjället? Norra Storfjället är det enda fjäll som är någorlunda känt med hög höjd (Norra Sytertoppen 1767m)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.