Nordkap-transport

Vad finns det för möjligheter att få ner cykeln från nordkap till Göteborg - någon som har testat detta, och har sin cykel kvar :)
Prisbild ?
 
Kommentar og førfrågan

Hej. Har precis samma problem med att få cykeln ner, fast bara till Oslo. Skall ge input om jag hittar något sätt. Kan du gøra det samma?

Mvh Ricard Salevik (som cyklar Oslo-Nordkap 15 juni - 15 juli i år)
 
Jag har INTE gjort detta, men har lite ideer :)

1. Flyger ni ner igen? Då kan man ta den på flyget, det kostar en några hundralappar (i alla fall kunde man göra detta för ett par år sedan) sträckan Tromsö-Oslo i alla fall. (Detta har jag faktiskt gjort och cykeln är hel)

2. Ta hurtigrutten från Hammerfest till t.ex Trondheim eller Bergen, titta på fjällen och fjordarna. Prata lite med amerikanska turister och imponera på dem med eran cykeltur. Detta alternativet är väl mest aktuellt om man är student, då får man 50% på biljetten. Sedan så måste man ju inte ha hyttplats, men det kan underlätta. Vissa båtar har 4-bäddshytter med toa i korridoren för 80 spänn/natt. Från trondheim eller Bergen tar man sedan tåget (och där borde man väl få ha cykeln med sig? Eller mot en extra kostnad typ flyget)

3. Lyckas hitta någon rostig fraktskuta i Tromsö/Hammerfest som skall till Narvik med skrapfisk. Få skjuts och sätt sedan cykeln på tåget till Stockholm. (funkar ju inte om du skall till Oslo, då måste du ju ända till Bodö)

Lycka till :)

/Martin
 
Japp

Jag hör av mig om jag finner något..
skall cykla den svenska vägen och kommer förmodligen att stanna på treriksröset, men man rekar ju lite extra ifall ifall :) *s* Vet du hur sträckan från skibotn- nodkap är ? Det är E6 an som gäller där eller.. Backig ? Något speciellt längs vägen man bör tänka på..
/Henrik
 
Bakvägen

En av mina arbetskamrater tog för några år sedan tåget till Narvik med polletterad cykel, buss med cykeln Narvik till Nordkap. Sedan cyklade han från Nordkap bitvis genom Finland och Norge men största delen genom Sverige ned till Smygehuk.

Men det var några år sedan och det här med SJ och Tågkompaniet och polletterad cykel känner jag inte till.

Per Brune Västerås
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.