Nokia 5140, fryser?

När jag använder min Nokia 5140 i några minusgrader
slår den av sig själv. Enda sättet att få igång
den är att stoppa den i laddaren. Tid och datum är
nollställda. Det är andra gången den är på service.
Är det någon som har en 5140 som vet att den fungerar i kyla (inte har den i en varm innerficka)?
Haft problem med batteriet?
Är det ett allmänt problem med Nokior?

/Lars
 
Karvonen; sa:
När jag använder min Nokia 5140 i några minusgrader
slår den av sig själv. Enda sättet att få igång
den är att stoppa den i laddaren. Tid och datum är
nollställda. Det är andra gången den är på service.
Är det någon som har en 5140 som vet att den fungerar i kyla (inte har den i en varm innerficka)?
Haft problem med batteriet?
Är det ett allmänt problem med Nokior?

/Lars

Min 3310:a (Nokia alltså) blir märkbart slöare vid kyla, och jag tror att den skulle dö helt om jag inte hade den i innerfickan vid minusgrader. Har aldrig prövat eftersom det verkar dödsdömt :)
 
Karvonen; sa:
När jag använder min Nokia 5140 i några minusgrader
slår den av sig själv. Enda sättet att få igång
den är att stoppa den i laddaren. Tid och datum är
nollställda. Det är andra gången den är på service.
Är det någon som har en 5140 som vet att den fungerar i kyla (inte har den i en varm innerficka)?
Haft problem med batteriet?
Är det ett allmänt problem med Nokior?

/Lars

Märkligt at deras utomhustelefon inte skulle klara minusgrader. Jag hade reklamerat. Självklart kan den bli segare i kyla, det är ju vnalig fysik att skärmar blir segare i kyla och batterier får sämre kapacitet.

/Patrik, nöjd med sin Ericsson R310 hajfena
 
Få den utbytt!

Min 5100 överlevde en natt i snöbivack i alla fall. Eftersom jag ville använda mobilens termometer så la jag den i ryggsäcken.

Om en garantireparation av samma fel misslyckas två gånger så har man rätt att få mobilen utbytt, enligt konsumentköplagen (fast inte nödvändigtvis mot ett oanvänt exemplar).

/ Lennart, som har en hajfena (utan GPRS) och en 5100 (inte vattentät) och väntar på det ska komma en telefon med båda egenskaperna.
 
Fungerande telefon vid minus 22 grader på morgonen då den legat i bilen över natten. Seg skärm dock.

Igår i bastun var det 89 grader på termometerna på väggen och efter 25 minuter visade termometern i telefonen bara 44 grader. Och var svår att skicka SMS med :)

5140 är för övrigt en av de sämre telefoner jag haft (TROTS att den har sina ovangivna förtjänster) men det hänger mer ihop med rörigheten och "den upplevda krångelnivån och fipplighetsfaktorn"
 
Jag har märkt att mobilen blir något segare i kyla, men den har aldrig lagt av helt. I så fall hade jag lämnat tillbaks telefonen.

Jag anser för övrigt att ju längre jag använder just denna mobil så inser jag allt mer vilket stort skämt mobilen är! Den är inget man längtar efter att ta med ut i naturen då den inte tål så hemskt mycket som man kunde tro innan man köpte den. Som ren mobil är den okej, och jämfört med kvalitén på dagens mobilen så ligger den efter utvecklingen. Den är på inget sätt en mirakelmaskin som många trodde innan.

/
[Ändrat av A.S. 2005-01-04 kl 18:29]
 
Batteriet dör

Låter mycket märkligt om telefonen dör av kyla. Jag har testat 100-tals telefoner i kyla (-25 grader) och Jag kan inte minnas att någon har lagt av i kyla. Däremot klarar inte batteriet speciellt lång tid i minusgrader. Mitt förslag är att ansluta batteriladdaren och stoppa in telefonen i frysen i några timmar. Skärmen blir som sagts tidigare mycket seg, men det påverkar inte funktionen av telefonen.

Jag har aldrig kört någon Nokia i klimatskåp men telefoner från en annan tillverkare.
 
Har en 3310 som jag hade när jag bodde på Svalbard
Använde den vid -25 och då var den märkbart trögare, verkade som LCD:n nästan frös, så jag slutade ha den på när jag vistades länge utomhus vid extremare kallgrader.
Vet inte när men batteriet verkar ha frusit vid något tillfälle och klarar i dagsläget inte samtal längre än 10 min, telefonen i sig verkar dock inte ha tagit någon märkbar skada

/Joakim
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.