Nödutrymmen i fjällstugorna och lite gnäll

Hej
Suorva - Gukkesvagge låånga kilometrar. Trots att jag gått sträckan 6 gånger så känns de alltid tre gånger så långa som de egentligen är. Nåja, björkskogen är vacker och lite elände ska man väl ta sig igenom för att komma till härligheten längre in i Sarek. En fundering jag hade på min senaste vända var vem i &/&¤¤%&/)=¤ det är som inte orkar bära ut det de tar med sig in i Sarek utan droppar skräpet i Mikka. En annan sak som också störde mig var att någon försökt bränna aluminium vid västsidan av Bierkijaure(orkar inte kolla stavningen). Hur i ¤%""¤¤ fick de med sig veden, tror knappast det var någon vanlig vandrare som kände för att bära med sig några extra kilo ved.
Så, nu har jag fått gnälla lite och nu till den mer aktuella funderingen. Vi ska upp till Hukijaure(stavningen..) och Sitas i slutet av sept och jag vet att STFs stugor är stängda. Visst är det så att nödutrymmen finns, men vad finns i dem? Värme? Vi ska ha tält med oss men eftersom det är första fjällturen för flera av tjejorna så är jag rädd att det kanske blir sista turen för dem om det blir för kallt. Ni vet hur det är i början, utrustningen är inte den bästa.
Vad jag försöker komma fram till är (efter 2000 ord) kan man slagga i Hukijaure utan stugvärd?
 
Hittade inte specifik info men egentligen ska man väl inte sikta på att ha säkerhetsutrymme som "om det blir för kallt med tält". Maila och fråga saltoluokta.fjallstugor@stfturist.se.

"Säkerhets utrymme mellan säsonger
STFs fjällstugor är stängda mellan säsongerna, men ett säkerhetsutrymme står öppet året runt. Där går det att övernatta, men gasolen är avstängd och det är begränsad tillgång på köksutrustning och ved. I säkerhetsutrymmet finns hjälptelefon för kontakt med fjällräddning.
Se även information på Lantmäteriets fjällkarta."

http://www.svenskaturistforeningen....lstugor/STF-Fjallstuga-Hukejaure/?intro=false
 
Tack för tipset, ska definitivt ringa Salto. Vetskapen om att man kan komma in under tak kan kännas betryggande och göra att det inte känns som att man är helt utelämnad till vildmarken, om man är helt ovan alltså.
 
Vi ska upp till Hukijaure(stavningen..) och Sitas i slutet av sept och jag vet att STFs stugor är stängda. Visst är det så att nödutrymmen finns, men vad finns i dem? Värme? Vi ska ha tält med oss men eftersom det är första fjällturen för flera av tjejorna så är jag rädd att det kanske blir sista turen för dem om det blir för kallt. Ni vet hur det är i början, utrustningen är inte den bästa.
Vad jag försöker komma fram till är (efter 2000 ord) kan man slagga i Hukijaure utan stugvärd?

Nödutrymmet i Hukejaure är ungefär vad det låter som, ett nödutrymme. Ser utvändigt ut som en blandning mellan en iglo och en jordkällare, placerad ca 100 meter från stugan. Inne i detta nödutrymme finner man två sängar och en vedkamin.
Om jag kommer ihåg rätt, så upplyste stugvärden mig om att man håller på att färdigställa ett nytt nödutrymme i anslutning till de "riktiga" byggnaderna (som en förälängning av vedboden vill jag minnas?), vilket skall vara öppet under den tid av året då riktiga stugan ej är bemannad. Även det nya nödutrymmet (som jag är osäker på när det kommer tas i bruk) skall vara ytterst spartanskt - för nödsituationer (typ vädertätt, kamin och två sängar), inte för fredagsmys.
 
Låter kanske inte idealiskt ifall 10 kvinnor hamnar i "nöd". Men trygghet kan vara mycket värt om man är helt nybörjare, vilket de flesta i gänget är.
 
Om tio kvinnor vill övernatta i det utrymmet låter det ju nästan som att det borde vara en godkänd nödsituation och inte en bekvämlighetsfråga!
 
Antalet kvinnor inne i utrymmet respektive utanför bör styras av allmänna gaslagen och jämvikt kommer till slut att uppnås under ett kontinuerligt utbyte. Endast om kvinnorna är bosoner kan de allihop kondensera till de två britsarna. Men då ska det vara kallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsmulle68 Färre butiker i fjällstugorna -21 Fjällvandring 5
Lars G A Mobilbabbel i fjällstugorna? Fjällvandring 34
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
mkruse Lite tips på tider. Fjällvandring 0
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Airfoil Dags nu för årets vandring, funderar lite. Fjällvandring 4
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Eilert Fjällvandring med möjlighet till att ta lite matfisk. Fjällvandring 1
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
lampsia Ultra Lite Poncho Fjällvandring 1
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
The Lapp Lite tips för färden.. Fjällvandring 6
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
pack Lite slöläsning Fjällvandring 0
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46
mippe Lagt in lite foto.. Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...