Nödutrustning för såväl korta som långa vandringar

Längst ner i ryggan ligger en liten packpåse jag inte vill vara utan, men hoppas slippa använda. Vad anser ni att nödutrustningen ska innehålla?

Min nödutrustning väger 320 gram och består av:

Verktygsväska
Snöre, ca 4 m.
Eltejp (ska bytas ut till gorillatejp el likn om jag hittar någon i lämplig storlek)
Nål och tråd
Skruvmejsel
Stormstickor
Ståltråd, ca 2 m
Smältlim
Eftersom jag 9 av 10 gånger förenar vandringen med fiske så är kniven, tången och saxen på mer tillgängliga ställen.

Förbansväska
Gasbinda
Kirurgtejp
Plåster
Suturtejp
Kompresser
Sårrengöring
Skavsårsplåster

Samt en nödfilt. Första förbandet ligger sedan lumpen i höger benficka.

//Niklas
 

Bilagor

  • Nödutr 1.jpg
    Nödutr 1.jpg
    42.4 KB · Visningar: 1,656
Mitt nödkit väger 130g och ser ut så här:
tvål, compeed, gasbinda, kompresser, plåster, pincett, alvedon, dimor, pronaxen, munsårssalva, solskydd, nål å tråd, tandborste, tandkräm

Kniv 48g utöver. Har också alltid nån dryg meter leukoplast och ett par meter 2-3mm repsnöre

Solskydd, Tandborste och tandkräm är väl inte nödpryl direkt men det ligger i samma påse och va med vid vägning.

Nödfilt är med typ på dagsturer på fjället när inga sovprylar är med. Alltid på dagsturer på vintern iaf.
 
Varför skruvmejsel?

Kan hålla med om att den är lite mallplacerad. Skruvmejseln hamnade där av en slump. Till en början låg den bland fiskeprylarna, men efter jag lagade en trasig öljett på kängorna så blev den kvar i verktygsväskan. Sedan dess har den mest fungerat som väggkrok i slogbodar.
 
Elastisk binda borde ha fler bruksområden än en gasbinda. Har kjpil sett eller upplevt en vristrukning någon gång?

go tur
 
Lars Fält och Ray Mears bär enligt dem själva en minificklampa, en minikompass, pincett, eldstål och en visselpipa i ett snöre runt halsen på sina turer. På så sätt finns dessa prylar alltid med, även om man ställt ifrån sig ryggsäcken och gjort en avstickare eller dagstur.
 
Elastisk binda borde ha fler bruksområden än en gasbinda. Har kjpil sett eller upplevt en vristrukning någon gång?

go tur

Begreppsförvirring för mig. Är inte expert på området. Är elastisk binda jag har med en ganska bred å lång. Kan säkert va till hjälp vid frakturer och kraftiga blödningar med.

Endast ett tillfälle jag sett nån med stukning/fraktur av fot på fjället. Håller ändå det som en av de mer sannolika skadorna som skulle kunna ställa till med stora besvär - utan att ha tittat på nån statistik
 
Gasbinda eller elastisk binda.

Gasbindan är gjord av en gles väv och är inte elastisk. Den är lämplig för sårskador som blöder och kan även användas som mitella om det skulle behövas. Dess uppgift är att stilla blödningar och skydda såret mot stötar och föroreningar.
En elastisk binda är avsedd för att utgöra ett stöd vid ledbandskador eller överansträngda leder och ligament. Den är nog mera "allround" än en gasbinda om man skall välja. Kompletterad med en kompress så kan den hjälpligt användas för att förbinda sår (förutom övriga funktioner).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.