Nödsändare mm

Jag har tagit del av all text om nödsändare, mm. Jag har själv en liten bärbar NMT som fungerar mycket bra i lapplandsfjällen. Jag skulle gärna vilja höra om någon har erfarenhet av den nödsändare som heter "ACR GyPSI PLB"?

Erik Ö
 
nödsändare epirb

går just nu en utbildning i Australien i friluftsliv och vi har alltid en sattelit sändare modell EPIRB. Vid nöd trycker man på nödknappen och en sändning med ens position skickas till närmaste nödstation.
 
Re: nödsändare epirb

mac neil; sa:
går just nu en utbildning i Australien i friluftsliv och vi har alltid en sattelit sändare modell EPIRB. Vid nöd trycker man på nödknappen och en sändning med ens position skickas till närmaste nödstation.

Blev lite nyfiken på detta eftersom jag letat efter ett bra sätt att få en nödsignal ut någonstans i händelse att någonting sket sig.

Jag har tittat på Iridium telefoner, men de tål inte vatten så bra. och kostnaden avskräcker.

Jag har kollat på VHF er, men de handhållna i en kajak, nja där blir nog inte så stor räckvidd..

Vanliga telefoner, räckvidd när man är ute i skärgården är inte att lita på.

EPIRB sändare.
i sverige kostar de lite mindre än en iridium tfn
ca pris 10000 (utan gps). så det är ju inte billigt.
sedan skall PTS ha sin del, MRCC registrering och nya batterier efter 4-5 år, som kostar någonstans i häradet av 4-5000
men efter lite letande så hittade jag denna länk

http://www.boatersworld.com/webapp/...&catalogId=10051&langId=-1&brand=Pains+Wessex

Där man kan finna EPIRB sändare till halva priset mot sverige.

någon som vet något om märket ??
 
Alternativ?

http://www.cordland.se/satellittelefon.htm

Fungerar med vanligt Telia-abonnemang, antingen kontantkort eller "vanligt".
Har precis skaffat en för fjällbruk och kan ännu inte uttala mig personligen om funktionalitet, men släkt och vänner som har exakt samma modell är nöjda.

Komplettera med en vattentät påse så borde väl saken vara biff.
http://shorl.com/huvurijofrevi


Enligt den trevliga kvinnan på Cordland jag talade med så är satellitsamtalskostnaderna påväg att justeras ner till mobilsamtalsnivå.
[Ändrat av olow 2005-03-11 kl 07:58]
 
Det har nyss varit en diskussion om nödsändare i Yahoo-gruppen BackpackingLight. Där konstaterade de att om man köper utomlands gäller det att ha koll på att den jobbar på rätt frekvens. De konstaterade t.ex. att sändare för Australien visserligen bara kostade hälften av de för USA, men de fungerade bara i Australien (det var t.ex. flera som jobbar med S&R på olika ställen i världen som berättade vad de kan pejla och inte).

Om jag förstått rätt så sänder de en signal som snappas upp av satelliter, MEN de där satelliterna är inte geostationära utan snurrar runt jorden. Man upptäcks alltså inte förrän en satellit passerar. Och då måste satelliten lyssna på det frekvensband som sändaren använder (det är tydligen olika frekvensband i olika delar av världen).

Sen ger satelliten tydligen ingen exakt position utan i såna fall skall sändaren kunna pejlas av räddningsstyrkan som kommer (och då gäller de ju att de har pejlutrustning för den typen av sändare).
 
Re: Alternativ?

olow; sa:
http://www.cordland.se/satellittelefon.htm
------
Komplettera med en vattentät påse så borde väl saken vara biff.
------
Enligt den trevliga kvinnan på Cordland jag talade med så är satellitsamtalskostnaderna påväg att justeras ner till mobilsamtalsnivå.

Jo jag har tittat på den telefonen också.
de problemen som jag ser är

De svenska fjällen ligger precis i kanten på anv området.

Det är en utgången modell sedan några år och man vet helt enkelt inte när det inte finns delar till den.

Globalstar fungerar inte över hela världen.

Sittandes i en kajak kan jag inte få kontakt med de fartygen som befinner sig i min omedelbara närhet.
och eller lyssna på väder osv

Svårt att prata genom en vattentät plastpåse när man ringer MRCC för att man av ngt skäl måste räddas ute på ålands hav.

Den kräver att jag finns där för den (dvs ringer upp och kommunicerar med vem jag ringt)

Den är svårpejlad.

Det är inte samtalskostnaden som är avskräckande, (i nöd betalar jag gärna 1000 tals kr / minut bara jag blir räddad) kollade på iridiumtelefonerna och där kostar det nog mindre att ringa från typ usa/micronesien/australien osv än vad en landbaserad telefonuppkoppling kostar. typ 15 kr / min
tror det var ungefär samma taxa för globalstar.

Skall jag ha en satellit tfn skall den fungera överallt. det är min övertygelse. den skall fungera i asien eller på havet osv också. annars känns det lite som att kasta pengarna i sjön.
men visst är telefonen attraktiv i sitt pris och väl värd en titt.
men för mig till det jag vill ha den så känns det som det är lite fel.
 
nermander; sa:
Det har nyss varit en diskussion om nödsändare i Yahoo-gruppen BackpackingLight. Där konstaterade de att om man köper utomlands gäller det att ha koll på att den jobbar på rätt frekvens. De konstaterade t.ex. att sändare för Australien visserligen bara kostade hälften av de för USA, men de fungerade bara i Australien (det var t.ex. flera som jobbar med S&R på olika ställen i världen som berättade vad de kan pejla och inte).

Om jag förstått rätt så sänder de en signal som snappas upp av satelliter, MEN de där satelliterna är inte geostationära utan snurrar runt jorden. Man upptäcks alltså inte förrän en satellit passerar. Och då måste satelliten lyssna på det frekvensband som sändaren använder (det är tydligen olika frekvensband i olika delar av världen).

Sen ger satelliten tydligen ingen exakt position utan i såna fall skall sändaren kunna pejlas av räddningsstyrkan som kommer (och då gäller de ju att de har pejlutrustning för den typen av sändare).

Jo det stämmer ju allt du säger, MEN
Det finns internationella (det var de jag länkade till)
406MHz (till satelliten) och 121,5MHz (för själva pejlings funktionen).
det finns även modeller med GPS som skickar positions informationen till satelliten såväl som ditt id. som i sin tur tar ner det till en landbaserad station som länkar det vidare till MRCC i Göteborg (för svenskar)
enl en person på mrcc som jag talade med igår tar det max cirka 45 minuter innan de får larmet och enl tillverkaren max 90 minuter. så sattelit omlappnings tiden är nog mindre än 90 minuter.
så tolkar iaf jag det.

Det som man skall tänka på är att man ABSOLUT SKALL registrera sin epirb hos MRCC.

http://www.cospas-sarsat.org

så frågan kvarstår
någon som har haft personlig kontakt med just den här modellen/tillverkaren av EPIRB ?

redigerat för att lägga till larmtiderna..
[Ändrat av hobbes 2005-03-11 kl 09:22]
 
hobbes; sa:
enl en person på mrcc som jag talade med igår tar det max cirka 45 minuter innan de får larmet och enl tillverkaren max 90 minuter. så sattelit omlappnings tiden är nog mindre än 90 minuter.
så tolkar iaf jag det.

Lite offtopic kanske, men rymdnörden i mig (eller var det Kepler?) påstår att satelliter aldrig har kortare omloppstid än strax under 90 minuter. Hade de det så skulle de få cirkulera under jordytan. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Men de har väl flera satelliter, och så måste ju en satellit inte vara rakt ovanför för att ta emot signalen. Fast det är klart, med 90 min omloppstid blir höjden cirka 30 mil, och då försvinner man väl bakom horisonten relativt snabbt. Nåja.. :/ Ibland är man verkligen på baksidan av världen för en stund.

MvH
 
millimeter; sa:
hobbes; sa:
enl en person på mrcc som jag talade med igår tar det max cirka 45 minuter innan de får larmet och enl tillverkaren max 90 minuter. så sattelit omlappnings tiden är nog mindre än 90 minuter.
så tolkar iaf jag det.

Lite offtopic kanske, men rymdnörden i mig (eller var det Kepler?) påstår att satelliter aldrig har kortare omloppstid än strax under 90 minuter. Hade de det så skulle de få cirkulera under jordytan. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Men de har väl flera satelliter, och så måste ju en satellit inte vara rakt ovanför för att ta emot signalen. Fast det är klart, med 90 min omloppstid blir höjden cirka 30 mil, och då försvinner man väl bakom horisonten relativt snabbt. Nåja.. :/ Ibland är man verkligen på baksidan av världen för en stund.

MvH

omlApp ;-) inte omlopp.
kanske borde skriva överlappnings istället..
ledsen för den dåliga skriften..
 
hobbes; sa:
Jo det stämmer ju allt du säger, MEN
Det finns internationella (det var de jag länkade till)
406MHz (till satelliten) och 121,5MHz (för själva pejlings funktionen).

Om jag inte minns fel från den där tråden så var det nån av de där frekvenserna som kommer att ändras. Det var alltså så att de billiga fungerade nu MEN kommer inte fungera om 5-6 år längre (då stödet för dem inte finns kvar).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.