NN 75 eller BC..?

Behöver få höra lite synpunker och få tips om vilken bindning som är att föredra/är bäst, då jag är novis på området och ska inom kort köpa mig en bra utr!
Kom gärna med tips om bra pjäxor oxå!

Kommer att användas på kusten/is, fjällen på på ledat och oledat under feb-maj!

Tack på förhand
//A
 
Jag monterade först Salomons bindning(är det den som heter NN75?) till mina Fischer XC turskidor, men fick faktiskt byta dessa till BC då jag inte hittade några bra pjäxor till NN75- bindningarna. Jag hittade sedan ett par väldigt sköna Garmont och till de skuule det vara BC. Så mitt råd blir att välja pjäxa först och bindning efter det.
 
Knepig fråga

Jag har bytt från NN 75 till Salomons variant av BC när mina gamla NN-pjäxor var utslitna i sulan framtill. Inte helt nöjd. Skon jag har heter Alfa Skarvet och den och bindingens funktion vid diagonalåkning och paralellsväng är helt OK men jag tycker att flexet är lite för mjukt framåt för att ge bra styrning av bakskidan vid telemarksvängar. Det har blivit bättre sedan jag bytte skidor från gamla och långa raka Fisher Europa 99 till Fischer BCX Europa 109 som är lite kortare och med betydligt mera midja.

Thure
 
Vilken längd...

..kan man generellt säga att en skida ska vara? Kan det variera från modell till modell?
Jag mäter ca 190cm i strumplästorna?
 
Salomon?

Hur är Salomon inblandat här? Har dom också en BC bindning?

Den vanliga Telemarksbindningen heter ju 75 mm Nordic Norm.
HD3PIN05.jpg



NNN BC, Rottefellas BC-bindning:
210213396_blacksilv_400.jpg
 
Salomon har ett system på BC bindningar och Rotefella har ett system på BC bindningar.

Salomons system heter SNS och Rotefellas system heter NNN.

//Jimmy
 
Får jag bidra ytterligare till att förvirra?

Salomon SNS och Rottefella BC är av likartad typ, en bygel under tårna i pjäxan låses fast i ett "grepp" i bindningen, och en skåra under pjäxan gör att man får sidstabilitet när man står på skidan. SNS och BC är dock inte samma system utan olika tillverkares namn på samma teknik.

NN75 är en norm, inget "varumärke" (75 står för 75mm bredd). Det är systemet med en bred "läpp" fram på pjäxan, med tre små hål undertill. Hålen passar till bindningens tre små piggar, och sedan fälls en bygel ner för att låsa fast pjäxan. Ingen särskild stabilitetsanordning i sidled. Tillverkas av bl.a. Rottefella och som på bilden ovan, Voile.
 
Tillbaka till frågan...

Har hittat ett par skidor men frågan kvarstår, vilken bindning är bäst/stabilast...?

Tacksam för svar..
//Anders
 
Re: Tillbaka till frågan...

andy69; sa:
Har hittat ett par skidor men frågan kvarstår, vilken bindning är bäst/stabilast...?

Tacksam för svar..
//Anders
´

Bäst är nog svårt att svara på, men stabilast skulle jag säga att NN75 är. Känns dessutom som att det är mindre detaljer som kan gå sönder på den.
 
Hängslen och livrem

Jag har inte läst eller hört att någon av bindningarna ska vara dålig till att gå på tur med, men ska man försöka sig på telemarkssvängar så ska NN75 vara bäst. Dock kan hålen i sulan på NN75 pjäxor ge med sig efter ett tag, så många långturare kör med NN75 kabelbindning. Jag vet att sundancekid ska använda sina BC-bindningar på en 2 månaders tur till MtLogan, så dom lär nog vara OK dom också. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30992 )

Detta lär ska vara den bästa och säkraste NN75 bindningen för turåkning (mer Voilé):

CABLE3PIN.jpg
 
Om du ska använda skidorna även i ett spårsystem.(du vet när du får barn och sånt och inte ger dig ut på värsta strapatserna) anser jag att det kan vara smartare att köpa NNN systemet.den är något smalare än NN75 utbudet av skor är ochså lättare att hitta. Jag har känslan av att nn75 är pålitligare men något otympligare. En Nackdel till med NNN är att det inte finns (jag har inte sett) uttagbara innerskor på pjäxorna. Detta ger att man måste in men hela skon i sovsäcken om man tältaer vintertid. Blir skon blöt kan den vara svår att torka mot en sko som har uttagbar innersko. Jag använder mig av en gammal telissko med lös innersko som jag smyger ner i sovsäcken så att de är varma och goa på morgonen. använder även dessa innerskor som kvällsstrumpor i ett par "coverboots" med liggunderlag i botten. PÅ detta sätt slipper man hela skon vid fötterna.

Salomon har ett BC system men NNN är betydligt vanligare på turskidor på samma sätt som Salomons SNS system är bland längskidåkare på motionsnivå

summan av kardemumman: tänk även på på vilket sätt du vill att dina skor ska fungera. för allmänt behov tror jag att prestanda på bindning är relativt lika.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
CL Rottefella Chili/Riva - bra eller dåliga? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.