Njoatsosvagge

Är jokken där svårvadad i det norra partiet?

Någon som vet hur det ser ut där i mellan till tarradalen. Funderar på att gå upp söder om Tsahtsa.
 
Är jokken där svårvadad i det norra partiet?

Någon som vet hur det ser ut där i mellan till tarradalen. Funderar på att gå upp söder om Tsahtsa.

Jag vadade Njoatsosjokken där den blivit ganska bred (höjd 638 enl kartan). Vattnet var inte starkt strömmande men gick väl upp till midjan (jag är 180 lång). Inte iskallt, botten gick inte att se men det var bra grusbotten så det gick fint. Största problemet var att ta sig upp på andra sidan. Jag skulle nog säga att det var ett lite svårare vad.

Det kom mycket vatten i flera av jokkarna som rinner ner norrifrån. Jag gick vidare norrut genom dalen och följde inte jokken på nära avstånd men en gissning är att uppströms luohttajåhko är det nog betydligt enklare att vada.

Jag kom söderifrån till Njoatsosvagge och gick från Tarradalen, upp längs Tjuoldagårssa, svängde österut söder om Mangittjårro och ner i Njoatsosvagge längs Goabrekjågåsj. Upper vid "passpunkten" om man kan kalla det så är det stenigt men det går att finna tältplatser även där. Vid den lilla sjön vid andra g:et på kartan i Låptåvagge ligger en lite sjö och jag vill minnas att det fanns stora plana gräsytor där som jag såg på håll. En bit nerför sluttningen till Tarradalen går det också att hitta fina tältplatser.

Från vadet i Njoat... och upp till där stugan en gång låg var det vidrig, j-vla björkslydjungel och en stig som bara försvann med jämna mellanrum

Låptåvagge var jättevackert!

Mvh
Peter P.
 
Jag har vadat Njoatsosjokken lite högre upp, före sammanflödet med Luohttojåhkå. Mer exakt var det SV höjden 805 (dvs ovanför "sos" i "Njoatsosvágge" på kartan). Det var inga problem alls trots att den sommaren (2006) var regnig och eländig vid den tiden.

Grundsten skriver i sina turbeskrivningar för Sarek om vadet vid 638 att det ibland kan vara omöjligt vid högvatten, och att man då måste gå ända upp till Lulep Njåtjosjaure för att vada vid sjön (sid. 25). Detta sista kan jag inte alls förstå. Det måste gå att vada på många ställen mellan fallet efter Lulep Njåtjosjaure och sammanflödet med Luohttojåhkå.

/Hans
 
Dock ser man på jokkarna (Njåtsås och en jag glömt namnet på, har inte kartan här) att de ibland kan gå rätt höga. Enligt uppgift kan de stiga väldigt fort om det regnar högre upp, men sjunka lika snabbt. Det finns gott om tältplatser vid Njåtsåsjokken, så om vadet ser osäkert ut kan man nog ligga över natten och gå dit tidigt på morgonen igen.
 
Jag har vadat Njoatsosjokken lite högre upp, före sammanflödet med Luohttojåhkå. Mer exakt var det SV höjden 805 (dvs ovanför "sos" i "Njoatsosvágge" på kartan). Det var inga problem alls trots att den sommaren (2006) var regnig och eländig vid den tiden.



/Hans

Mitt sos ligger rakt väster om 805 så jag har nog en annan karta. Men om det är som du säger så borde det ordna sig ändå.
 
805.jpg

Jag har den vanliga fjällkartan. Men att beskriva med ord är kanske inte helt tydligt. En bild kanske är bättre?

Exakta punkten jag gick över minns jag inte men - som du säger - det spelar ingen större roll. Det bör gå på många ställen, både söder och väster om 805.

/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.