Njåtosvagge - Alkavagge

Hej

Funderar på att gå Kvikkjokk- Njåtosvagge - Alkavagge i sommar.

Har någon gått den biten och kan tipsa om vägval och vadställen? Jag är framförallt intreserad av sträckan mellan Njåtosvagge och Alkavagge.

Fjällhälsningar

Uffe
 
3 vägar

Hej!

Det finns flera alternativ.

1) Genom Njåtsosvagges och ut genom västra mynningen och sedan vidare. Vet inte hur vadet ser ut strax norr om blötlandet vid Tjågnårisskaite. Men det finns ju en möjlighet att göra en sväng in i Sarves och vada öster om sankmarken, eller....

2) .... fortsätt in i Sarvesvagge och gå över till Alkavagge via Neitarieppvagge

3) Från Nåtjosvagge går man upp på Luottolako och forsätter via Jeknavagge ner i Sarvesvagge. Vidare till Alkavagge enl alt 1 eller 2.

Sistnämnda alternativ har jag inte gått själv, men sett någon beskriva det här i forumet. Har ett minne av att de gick omvänt och gick ner från Luottolako längs Skaitatj-jåkkå, mot Nåtjosstugan. Där borde man alltså kunna ta sig upp. Enligt kartan borde det heller inte vara omöjligt att gå upp längs östra sidan av Luottojåkkå.

Lycka till med din tur.
Mvh Bert
 
Fint alternativ!

Hejsan!

Du har helt klart valt ett av min peronliga favoritområden för din tur. Framför allt är övre delen av Njåtosvagge helt makalös.

Som Bert ovan nämner finns det åtminstone tre olika alternativ och är vädret fint och du har tid skulle jag personligen vilja förorda turen över Luottalako. Men den kräver helt klart en extra dag.

Går man raka vägen upp till Alkajaure är det enda vadet som är värt att nämna det över Miellanätno, som man kan vad strax innan utloppet till sjön. Jag har själv bara gått där på vintern, men en kompis gjorde vadet för ett par år sen och tyckte inte att det var speciellt märkvärdigt. Vill du ha mer info om exakt var man bör vada är det bara att kolla i Grundstens Vandra Kungsleden 2.

Om det nu av okända skäl skulle visa sig vara svårt att ta sig över finns altid möjligheten att gå ner till bron (jag antar att den forfarande finns kvar) som går över Miellanätno ett par km norr om sjön.

/ Stefan
 
Re: Fint alternativ!

undvall; sa:
Om det nu av okända skäl skulle visa sig vara svårt att ta sig över finns altid möjligheten att gå ner till bron (jag antar att den forfarande finns kvar) som går över Miellanätno ett par km norr om sjön.

Om du menar bron över Miellätno ett par km norr Alkajaure så är jag hyffsat säker på att jag har läst att den försvann för några år sedan. 2002 fanns det i alla fall roddbåtar vid Alkajaures utlopp i Miellätno som borde gå betydligt snabbare att använda (lämna alltid minst en båt på varje strand) än att gå en omväg på 4 km.

Jag tycker att Berts alternativ "2) .... fortsätt in i Sarvesvagge och gå över till Alkavagge via Neitarieppvagge" låter mycket lockande, planerar själv att gå den vägen i sommar men åt andra hållet.
 
Bron över Miellätno hängde på en vajer -99 men det gick bra att ta sig över genom att klänga utanför en kort bit på mitten. Vad jag har hört så höll dom på att reparera bron förra sommaren. Jag vet dock inte 100% säkert om det stämmer.
 
Vada i Sarvesvagge

Vi gick den sträckan 2000. När vi kom till slutet av övre Njåtjosvagge gick vi in en liten bit i Sarvesvagge och vadade jokken där (har ingen bra karta här så namnet vet jag inte). Vi gick längs jokken en bit tills vi hittade ett lugnt parti. Det var inga som helst problem. Sen rundade vi höjden och kom in i Alkavagge på södra sidan sjön. Där hittade vi en perfekt tältplats i lä, i en glänta i videsnåren. På denna plats fick vi en kväll som hamnade på listan över topp-tio-minnen i fjällen.
 
Tokstollar finns det gott om...

peter_lc4se; sa:
Bron över Miellätno hängde på en vajer -99 men det gick bra att ta sig över genom att klänga utanför en kort bit på mitten. Vad jag har hört så höll dom på att reparera bron förra sommaren. Jag vet dock inte 100% säkert om det stämmer.
Så här kul kan man ha när man tar sig över Miellätno http://stef.tvk.rwth-aachen.de/gallery/2002_08_schweden/adg?full=1
här är fler bilder av bron: http://stef.tvk.rwth-aachen.de/gallery/2002_08_schweden?&page=10 med olika tekniker att ta sig över

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.