Hej Sigi!
Den led som beskriver har jag sprungit och gått säkert 15- 20 gånger under de år som jag jobbade i Tjuonajokk!
Kan varmt rekommendera den, för det är lite folk som går där på sommaren.
Vindskyddet som på kartan ligger mitt emellan Nikka och Tjuona brann ner i höstas/vintras, så räkna inte med att det är kvar, eller ersatt.
Ett tips är att gå till Tjuonajokk, be om båttransport upp till Jormaviken strax nedanför Tjirtjamforsarna och sedan gå upp till Tjikkomjaure, bort till Livamjaure och vidare ut till Kungsleden (riktigt fint). Fördelen med denna sträck är att du undviker videsnår och får en fin vandring hela vägen.
Vid kungsleden kan du ju välja, att som "Arctic-fox" nämner, gå vidare upp mot Kaitumjokken och följa stråket där renstängslet går (inte så fult som det låter) upp till Ainajokk och Sitas, eller så går det vika av ner till Teusadalen och vidare till Vakkotavare, här finns också ett alternativ, att ta båten över Teusajaure och gå vidare västerut längs Teusadalen (rekommenderar södra sidan), upp till Suorkejaure-Autajaure och vidare till Ritsem. Har gått samtliga dessa sträckor (och på både norra och södra sidan av Teusadalen).
Lycka till, du har en fin tur framför dig!
/Håkan