Nijmegenmarchen! Vad äro detta?

HEHE är nu lite elak och skriver denna fråga HÄR!
Kanske inte har alls med fjällvandring att göra??

Nijmegenmarchen

SNÄLLA människor FÖRKLARA vad detta är för mig, det har kommigt upp på ett tidigare inlägg av mig " våldsamma skavsår mellan benen"
Det låter SUPERKUL att genomföra..............

Tacksam för alla möjliga svar

Micke
 
Tydligen inte enbart militärer käkar mjukost...

Nedan är hämtat från Svenska Nijmegenkontingenten's hemsida.

1904
Sergeanter vid 6. infanteriregementet i Breda bildade en fotbollsklubb.

1905
Föreningen firade sitt ettårsjubileum med en fotbollsturnering som blev en succé.

1906
Fotbollsturneringen upprepades och blev "Sportdagar för armén". Från hela Nederländerna kom militär trupp till Breda "för att hålla kårandan högt". Andra bollspel, rodd, ridning och gymnastikövningar genomfördes.

1907
Inför årets sportdagar lanseras en plan av löjtnant C D Vietoff, 8. infanteriregementet i Arnhem; han skulle låta sin trupp marschera från Arnhem till Breda under en beräknad tid av fyra dagar. Idén gillades men genomfördes inte eftersom det fordrades mer träning före sportdagarna.

1908
På Sydhollands Kaffehuis i Haag togs den 3 april beslut att organisera en fyradagarsmarsch. Initiativtagare var grundarna till N.B.v.L.O. - Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoeding, (Nederländska förbundet för fysisk fostran).

1909 1:a marschen
De första "vierdaagse" - fyradagarsmarscherna - organiserades 1 - 4 september på 15 olika platser över hela Holland, bl a Arnhem, Breda och Maastricht. Sträckan var 140 km, 35 km/dag.

1910 2:a marschen
Organisationsproblem gör att man beslutade sig för att ha en gemensam startort, dock olika varje år. Deltagarna fick välja mellan 35, 45 eller 55 km/dag. Deltagare som fullföljde marschen erhöll en bronsmedalj.

1925 15:e marschen
Staden Nijmegen i Gelderland, byggd på sju höjder vid floden Waal och med historia från år 20 f Kr, valdes till "Vierdaagsestad" och blev från och med detta år ensam huvudort för marscherna.

1928 18:e marschen
Marschen blev internationell och för första gången tilläts utländsk trupp att delta i marschen. Tyskland deltog med 48 militärer (män) som gick 40 km, Storbritannien deltog med 40 civila som gick 55 km, Frankrike deltog med en fotograf, och Norge deltog för första året med trupp; 20 man.
 
Självklart!

KLAGER; sa:
En vandring i de Nederländska fjällen alltså.

"Jo, nog är det så att man vandrar ut i den storslagna Nederländska fjällvärlden med inslag av bestigning av fjälltoppar, närmare bestämt 4st. (1st. per dag). Vid gynsamma förhållanden är sikten så god att man kan se "ända ut" till Atlantkusten. Detta trotts att marschen rör sig lång in i inlandet av denna natursköna nation."

Nä, skämt o sido! Visst hade det varit underbart om man hade haft lite fjäll att vandra i. Men till det finns det nog bättre länder att besöka. Holland är ju, som bekant, inte speciellt kännt för sina höga fjälltoppar. Eller för att vara lite mer verklighets nära, sina fjäll över huvud taget. Kanske för att det inte finns nogot som är värt namnet att kallas fjäll.

Marschen går därför (eller gjorde åt minstånde på 80-talet och i början av 90-talet mestadels på vanliga vägar, tyvärr!

Mvh!
// Niklas
 
usch... akta dig för nijmnendnemanmarschen eller vad f a n det heter.. De e bara en massa finniga FBUúare..

(visst e det kul att generalisera)

;)
 
Ha Ha Ha!
Kommer ihåg tiden före MUCK, alla som sökt FBU eller ROK:en pratade hela dagarna om N-marschen, hujedanemej.
/BAX
 
Danska tuffingar och bekväma svenskar

1976 60:e marschen - 17 253 deltagare
En avdelning dansk trupp anlände till Nijmegen efter att ha marscherat från Danmark (650 km) under två veckor varefter de genomförde Nijmegenmarschen.

Svenskarna, ledda av I 3/Fo 51, uppgick till 184 män och 71 kvinnor och medförde Göteborgs hemvärnsmusikkår. Del av den svenska truppen flögs ner med Flygvapnets Hercules.
 
Nijmegen

Respons till FJS90/91:
Att man själv har utbildats till Fallskärmsjägare betyder inte att alla andra är mesar. Att insinuera att Nijmegen-marschen är en enkel sak kanske du gärna vill tro, men när jag var där i somras såg jag mången amerikanska Rangers ligga och gråta i vägkanten.
Det är inte första gången du uttalat dig nedsättande om alla andra än dig själv på detta forum, jag hoppas du förstår att det inte är omtyckt.
Marschen ses även av många K3-officerare som något stort som de är ärade av att deltaga i.

Militära deltagare under 20 år fanns det bara 4, varav jag var en.

---Slut på Respons till ovan nämnde---

Nijmegen-marschen går i mitten av juli varje år i trakterna runt Nijmegen / Arnhem där under andra världskriget Operation Market Garden genomfördes.
("En bro för mycket").

Man gick i år 16,8 mil (skiljer sig lite från år till år) under fyra dagar på asfalt. (Ca. 200-300 meter på grusväg). Terrängen är väldigt platt (några välkända backar den tredje dagen) och man går mest på landsbygden. I varje stad är gatorna kantade med människor som hejar på, delar ut godis, dricka, saltade gurkbitar och dylikt.

En dansk grupp gick även i år från Danmark, en extra sträcka på 65 mil.

Sammanlagt gick ca. 45000 marschen varav 5000 deltog militärt. Samtliga militära deltagare bodde på Camp Heumensoord utanför Nijmegen, det var något av det häftigaste jag varit med om.

Apropå Dodenstocht i Belgien så kommer jag antingen att gå Nijmegen eller Dodenstocht (8 aug) nästa år.
Denna marsch är helt civil och utföres utan packning (dock i högt tempo).



MVH
Erik Wisaeus
[Ändrat av mightyrasta 2002-10-22 kl 12:58]
 
Re: Nijmegen

Eftersom du förmodligen faller perfekt in i min nidbild av Nijmegen deltagaren så kommer jag inte att ödsla med ett längre svar än nödvändigt. Det mest tragiska är att du inte förstår eller kan utläsa mer än du gjort av mina ovanstående inlägg, men om några år så ser du nog annerlunda på det hela.. Även krigsromantiken falnar, tro mig.. Krig och det omkring är inget fräckt eller kul.

Acco aknelösning tar inte bort alla finnar.. Men det e bra ändå.

(från en mer lyckad reklmakampanj)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...