Nido mjölkpulver?

Hittade idag Nido mjölkpulver på Hudiksvalls "turk-livs", hade dock bara storpack hemma på 2,5 kilo. 240kr tog det för en sådan. Vågade inte köpa så mycket eftersom jag inte prövat den förut. Är den bra?
 
Hittade idag Nido mjölkpulver på Hudiksvalls "turk-livs", hade dock bara storpack hemma på 2,5 kilo. 240kr tog det för en sådan. Vågade inte köpa så mycket eftersom jag inte prövat den förut. Är den bra?

Smaksak, men jag har inte hittat någon som är bättre. Tycker den smakar mjölk.

På min tur förra sommaren blandade jag nido mjölkpulver med en dl. "Start" för att på turen slå på en dl. vatten. Det fungerade mycket bra.
 
Jag gillar att den är fullvärdig, tom 3,7% fett, men jag vet inte vad det är för fett. Kan ju vara härdat.
 
Semper

Köp vanlig Semper pulvermjölk. Finns vid bakhyllan på alla större "vanliga" livsmedelsbutiker. Smakar mycket bra till gröt osv.
 
Finns det inte något bland mjölkersättning och liknande för småbarn annars? De borde ju i alla fall innehålla fett.
 
Nido köpte jag på COOP forum i Västerås i alla fall, har du kollat i någon butik hos dig?
Pulvermjölk ska ju bara innehålla mjölk, om det finns annat i ska det stå i innehållsförteckningen (förutom i kinesiska märken).
 
Nido smakar mer "ko" om du förstår vad jag menar. Detta är en kvalitet enligt mig, en nackdel enligt min flickvän. Döm själv. Köp storpacket och smaka själv, du kan ju använda den till pannkakor och kaffe i hushållet tills den tar slut om du inte gillar att dricka den rent.
 
Nido köpte jag på COOP forum i Västerås i alla fall, har du kollat i någon butik hos dig?
Pulvermjölk ska ju bara innehålla mjölk, om det finns annat i ska det stå i innehållsförteckningen (förutom i kinesiska märken).

Var och frågade häromdagen, men hon jag pratade med sa att det inte fanns. Idag hittade jag dock det på den "utländska" hyllan. Småbrukar på 400g. Kostade 49kr el 122kr/kg. Stora burken på turklivs kostade 240kr el 96kr/kg.

Smakade den idag. Den funkar, smakar som lång-hållabarhets-mjölk. Kan inte säga att det skiljer så mycket mellan semper och nido, men den här har mer fett.

Hittade även ett gräddpulver. Ska prova detta i potatisgratäng senare.
 
Hur är hållbarheten på mjölkpulver med fett? Jag hade en gång med en påse på en tur som smakade fan och hans moster, men minns inte hur mycket för gammal den var.

Säkrast att kolla! Särskilt om man bara hittar 2,5-kilos påsar.
 
Fett (i tex. helmjölkspulver) har en tendens att härskna av syret i luften pga. enzymaktiviteter vilket gör att det smakar sämre (mer härsket) ju äldre det är

När man väl har brytit förpackningen och luft kommit in så är det svårt att stoppa processen igen om man inte har tillgång till vakumpump och syrefri kvävgas att ersätta luften i pulvret och i sina gastäta påsar och behållare med... annars får man göra som industrin och hälla i antioxideringsmedel (askobinsyra?) för att fördröja härskningen...

Den här processen kan slöas ned till en del men inte avbrytas helt ens när man förvara det i frysbox.

skummjölkspulver har nästan ingen fett alls i sig och därmed längre hållbarhet innan det börja märkas på smaken.

Just det här är något att fundera på om man gör sina egna blandningar och inte tänker använda dessa på kanske flera månader
 
Hur är hållbarheten på mjölkpulver med fett? Jag hade en gång med en påse på en tur som smakade fan och hans moster, men minns inte hur mycket för gammal den var.

Säkrast att kolla! Särskilt om man bara hittar 2,5-kilos påsar.

2 år från produktionsdatum. Vet ej hur det påverkas när den öppnas, men gäller det enligt ovan så är det kanske lämpligare att köpa småburkar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.