Ni tar väl med en kanot i ryggsäcken?

Så här innan sommarens vandringar kan jag muntra upp er med ett häpnadsväckande citat ur "Få ut mer av din fjälltur" av Egil Boräng & Per Stening (1973), under avsnittet "Att bära":

"Riktiga långfärdssäckar är Fjällräven Expedition med 70 liters säck, sydd i särskilt kraftig väv, hylla för transport av lådor, kanot etc. och med stort lock med in- och utvändig ficka."

Att man kan surra fast en låda (eller packpåse) på lilla hyllan kan jag ju förstå. Men en kanot!

Det finns fler roligheter, t ex denna:

"Lurar myggen gör man med hjälp av en mygghatt. Speciellt bra vid stillasittande verksamhet, som till exempel blomfotografering, skrivarbete, matlagning. Men tänk på att det inte går att äta med mygghatten på."

Tack för rådet. Alltså: om du aldrig lyckas bli mätt och undrar varför skjortan är så kladdig och grisig: ta av mygghatten.

Lars
 
Lars G A; sa:
Att man kan surra fast en låda (eller packpåse) på lilla hyllan kan jag ju förstå. Men en kanot!

Är nog en uppblåsbar som det syftas på. Tror att uppblåsbara kanoter har funnits ganska länge. Såg när jag var i Tallin även en uppblåsbar kajak. Den såg riktigt smidig ut och lådan som den förvarades i var inte alls stor. Tyvär var den lite väl bred på mitten så den var nog inte direkt snabb

Lars G A; sa:
Det finns fler roligheter, t ex denna:

"Lurar myggen gör man med hjälp av en mygghatt. Speciellt bra vid stillasittande verksamhet, som till exempel blomfotografering, skrivarbete, matlagning. Men tänk på att det inte går att äta med mygghatten på."

Tack för rådet. Alltså: om du aldrig lyckas bli mätt och undrar varför skjortan är så kladdig och grisig: ta av mygghatten.

Lars

Ja i gamla friluftsböcker kan man finna många roliga saker :) Har även läst en del gammla orienterings böcker och de var fulla av roliga saker :)
 
Jag såg faktiskt en person bära upp en kanot på Kungsleden från Vakkotavare för ett par år sedan. Så långsökt är det alltså inte som man skulle kunna tro.

Kanoten i fråga var en ihopfällbar sak och vad jag förstår hade han tänkit sig att paddla ner från Kaitumjaure (eller om det var Teusajaure?) för att bli upplockad lite längre ner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.