Ni med stuga i fjällvärlden - Hinner ni utnyttja?

Hej

Ni som har egen stuga i svenska fjällvärlden....hur mycket utnyttjar ni stugan?
Är inte direkt i köpartagen men lite nyfiken ändå...främst på snösäkra områden med tillgång till någorlunda utförs-, längd- och turområden.
Hur ofta åker ni upp? Hur långt har ni att åka?
Är ni där mkt på sommaren? Vad gör ni då? Blir det "fult" på sommaren (oändliga rullstensåsar, myrar och mygg-as)? Väldigt breda frågeställningar men all input välkommen!
/M
 
det som är bra jmfrt andra fritidsboenden, är att en timrad fjällstuga i sig är ganska underhållsfri och tomten inte kräver någon omfattande närvaro. med andra ord det är inget "tvång" att åka dit x gånger per månad för att underhålla stället sommartid.

naturligtvis beroende på byggnation men på vintern måste man var lite vaksam på bla mängden snö på tak. eviga kollen på vattnet, se till att det inte fryser osv

i stora områden finns det ju företag man kan köpa alla möjliga tjänster av i form av tillsyn och ex service när man hyr ut.

om man är praktiskt lagd, och gör en del jobb själv, blir det lätt väldigt svårt att vara ledig och verkligen ha semester. man måste vara diciplinerad och dra en gräns, annars är det alltid nåt som ska kaklas, klinkras, listas, kök bytas, badtunnor byggas etc.

ett bra sätta att finansiera köpet är att i början hyra ut framförallt de atraktiva veckorna, påsk, sportlov osv

en tråkig del kan vara när man istället väljer att vara i stugan över ex påsk och tar med någon familj som inte alls inser "värdet" av vistelsen.
 
Avståndet är väl avgörande i första hand om man har varierande intressen som spänner över alla årstider.
Många använder sina stugor mest under själva vårvintern=skotersäsongen.Övrig tid är de tomma.
Vi är där alla årstider för närvarande.Avstånd hemifrån:12 mil.
Vår:skidor,skoter,
sommar och höst :vandra,vara på sjön,plocka bär.Jagar inte,annars hade väl det varit en given höstaktivitet.
vinter:skidor,snöskor,bara vara där.
 
Ska försöka svar på dina frågor.

Vi har en stuga i Tärna eller närmare bestämt Solberg.
Åker från Skellefteå vilket innebär ~34 mil enkel väg.
Försöker vara uppe ett par ggr/år men det brukar klumpa sig vid vår och höst. Var uppe för 4 veckors sedan, var upp nu över påskhelgen och åker även upp nästa helg!
På sommaren kan aktiviteterna vara mtb, vandring, svamp/bärplockning, fiske och paddling m.m.
Fult på sommaren!? Ooo nej, alla årstider har verkligen sin charm.

Som flanell säger är tomten oftast relativ underhållsfri, röjja lite sly är väl allt jag gör. Sen ser jag alltid till att "vinterställa" stugan innan jag lämnar den iom att jag aldrig lämnar på värmen, vilket egentligen bara handlar om att tömma vattenpumpen och ledningarna m.m, så slipper man hamna i läget att man måste åka upp bara för att göra just det. Takskottning är ett annat litet bekymmer men måste göras med jämna mellanrum.

Sen finns även det andra underhållet och förbättringarna men det handlar egentligen om att hitta en lämplig nivå som flanell säger. Jag tycker att folk lägger ner alldeles för mycket tid och pengar på att göra sina stugor top-of-the-line, jag tycker kontrasten är en del av charmen. Tapeter, golv, innertak och möbler är inte i närheten av nya och kanske inte speciellt snygga men fyller sin funktion. Då ägnar jag hellre tiden och pengarna till att åka upp och bara vara eller utforska den fantastiska fjällvärlden.

Att hyra ut stugan är en riktigt bra idé, i attraktiva områden kan du dra in många tusenlapper under de populära perioderna. Nackdelen är väl att man oftast själv vill/har tid tid att åka upp just under dessa perioder.

Hoppas du blev lite klokare.
 
Bygg en rejäl stuga -utan takbalkar i papp. Det är ju löjligt med en fjällstuga där taket måste skottas!
 
Jag skottar inte bara taket för att jag är rädd takbalkarna ska rasa ihop. När det ligger 1m på taket och det blir plusgrader så lever även fönsterrutorna farligt när hela schabraket lossnar och tippar in mot husväggen.

Fast det kanske är löjligt med fönster också?
 
Tackar så mkt för infon hittills. Flanell har en god poäng när han trycker på vikten av att ha familjen med sig....att även den närmsta omgivningen uppskattar vistelsen. Annars kan jag tänka mig att det fort blir ohållbart.

Stugor av den här sorten brukar betyda en stor investering och rent rationellt är det svårt att försvara då hyrstuga för absoluta flertalet är både enklare och billigare. Däremot är det en ovärdelig känsla när man kommer till "sitt" ställe...att slippa mötas av hyrstugornas dymomärkta hyllor med "12 duralexglas","6 rödvinsglas" (varav 2 fattas), könlös inredning, slöa knivar, bastuaggregat utan stenar etc etc.

Vintern är enkel att motivera...snö i massor och längd-, tur- och utförsåkning säkrad. Det är vintern som drar. Sommaren är svårare att sia om. Jag är en aktivitetsmänniska. Gillar inte att sitta och bläddra i en bok. Känns som om man behöver något att hänga upp sommaren på...Vandring i närområdet känns som något som kan ha kort varaktighet? Men jag kanske har fel? Jag gillar t.ex. att orientera...Idre har ju en orienteringsvecka innan midsommar, Funäsdalen kör ju sin fjällorienteringstävling...MTB-möjligheter känns lockande. Banka...hamra...

Men kommer barnen att knorra för att badplatsen är långt borta? Lyckas man få några polare att resa hela långa vägen för att fira midsommar? Min fru som inte uppskattar myrlöpning lika mkt som jag, pallar hon? etc etc
 
Nu har vi ju ingen egen stuga, men väl tillgång till svärföräldrarnas. Ca 25 mil enkel väg. Så här ser vårt fjällresande ut. Nyår firas där med storfamiljen. Blir allt från ett par dagar till en vecka. Sportlov 7-8 nätter. Någon skidhelg fredag-söndag. Till Valborg brukar vi åka dit för att röja, elda ris och umgås. Sen 1-2 veckor under sommaren, framförallt kring början av augusti då dottern vill fira sin födelsedag där när blåbären är mogna. Sen kanske en helg under hösten om en ledig helg råkar sammanfalla med bra väder. Sen är ju svärföräldrarna och min svägerskas familj där också, ett antal helger och veckor per år.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.