Ni med småbarn - hur bär ni er åt när ni vill klättra?

Jag har en åttaveckors och jag är grymt sugen på att sätta igång med klättringen igen!
Min fråga är hur gör ni när ni ska till klätterhallen med era små?
Jag hade en idé att säkraren har bebisen på sig i en sele, men det tror inte min pojkvän skulle funka?

Hur gör ni??
 
Jag har två åttaveckors och visserligen klättrar jag inte inomhus men de gånger vi gör något har vi dem i vagnen, på en filt eller i en sitter.

Är de lugna är det bara att köra, börjar de skrika kan du väl fira ned eller säkra fast dig medan pojkvän tar upp och tröstar.

Bara tanken att säkra med en liten i sele på bröstet känns fel, fel, fel.
 
Passa pà att kláttra sà mycket du kan medans han/hon är liten och inte kan gà (iväg) án, utan snällt ligger kvar där man lade henne/honom! Sen blir det várre
 
Det går säkert att värva någon glad klätterkompis till att ta hand om barnet, sån't brukar ju lösa sig. Annars får ni bouldra och turas om att vara barnvakt :)

Man får inte ge upp saker bara för att man har småttingar, tyvärr är det lätt hänt...
 
alven; sa:
Det går säkert att värva någon glad klätterkompis till att ta hand om barnet, sån't brukar ju lösa sig. Annars får ni bouldra och turas om att vara barnvakt :)

Man får inte ge upp saker bara för att man har småttingar, tyvärr är det lätt hänt...

Instämmer. Att ta hand om ett skrikande barn samtidigt som man försöker säkra någon är ingen bra idé. Alltså ingen baby-björn-sele.
 
Ojoj

Hur kommer man överhuvudtaget på idén att säkraren ska ta hand om ett litet barn samtidigt???
Dels eftersom det onekligen leder till sämre uppmärksamhet på förstemannen men också eftersom det finns risk att barnet skadas, tex om säkraren skulle tappa balansen eller smälla in i väggen, kanske inte så vanligt vid topprepsklättring inomhus men inget otroligt scenario.

En enkel lösning som jag provat är att ta med en kompis och så turas man om att klättra.
Eller så ordnar man barnvakt, någon mor/farförälder som gärna sitter några timmar i ett klättergym för att få tillfälle att umgås med barnbarnet är kanske det bästa om det är praktiskt möjligt.
 
Hmmm,

Lite off topic nu...

jag hade vart lite tveksam att ta med så små barn överhuvudtaget. Jag tycker själv att det är iriterande med allt krit-damm som far runt. Så man kan ju fundera på hur småbarn fixar det...

Iofs om man är mamma / pappaledig kan man ju köra mitt på dagen och då är det väl inte lika mycket folk (och damm) på klättergymmet kanske?

Micke
 
jag känner klättrare som har sina småbran med sig, fast då handlar det i princip alltid om bouldering. de sitter glatt o tittar när mamma eller pappa klänger på väggen, oftast är en av föräldrarna barnvakt o den andra klättrar. men vid repklättring blir det svårare. jag instämmer helt i alla som säger att barnsele o klättersele inte ska bruks samtidigt. häng dem i en utrustningslinga istället=)

jag tror att en barnvakt är den bästa lösningen, inomhus skulle jag inte vilja ha barn på ett klättergym och vid en klippa är de tlättare att stå på lite avstånd så att riskerna minimeras.
 
När jag för kanske tre år sen var vid Häggsta, så var det bara jag och min repkompis kvar där samt en kille med sin lilla dotter.

Han gjorde en gunga av lite slingor och karbiner till dottern i ett träd, och (trodde jag) hängde lite på Hangeltraversen.
I själva verket så frisolade han Superdiretisseman, men med en lite blandad förlängning upp i nåt som slutade med nåt utsteg på 6+-nivå ungefär.

Dottern gungade glatt vidare medan jag och kompisen som stod och packade ihop fick varsitt haksläpp.
Vi hade helt missat att det var den enkla lösningen på klättring med småbarn...
 
Som vanligt på detta forumet så får man pekpinnar och aj, aj, aj bara för att man FRÅGAR. Att jag tog upp det här med bärsele är att jag i mitt förvirrade amningstillstånd fått för mig att jag sett någon säkra med bebisen i sele på magen.
Detta skulle isf varit min kille= betydligt tyngre än mig.

Självklart skulle jag inte bara gladeligen sätta igång och säkra utan att noga kolla upp det här med säkerhet och min början var att fråga här, där det förmodligen finns en och annan småbarnsförälder. Även jag har sunt förnuft ;-)

Och sen till frågan;
Det är inomhusklättringen som jag syftar på.
Jag känner precis som någon innan skrev, att kritdamm och folk som inte räknar med att det ska ligga en bebis "i vägen" där man klättrar... Skulle undvika klätterhallarna på kvällen och klättra på dagen isf...
Det där med barnvakt funkar inte än iom amning och hon äter inte ur nappflaska ännu, men det skulle vara ett alternativ längre fram!

Kanske får ta och efterlysa något annat klätterpar med bebis som vill klättra :-D
 
Hej

När barnen är så pass små att de ligger i vagn så tycker jag det funkar bra att låta dem ligga där och ha vagnen i närheten när man säkrar (går oftast bra bara man undviker de tider då det brukar vara som mest folk) börjar de skrika så är det bara att fira ner klätterkamraten och ta en paus.

Har även utomhus säkrat med barn i bärsele vid topprepsklättring, tycker det funkar bra använde grigri som man sätter i en slinga så den sitter lite högre upp så man ser den.
Tycker förövrigt att om man bara är 2 personer som är och klättrar med barn så ska man hålla sig till topprep, kan bli så bökigt om barnen gör illa sig och det inte snabbt går att fira ner den som klättrar, eller personen som klättrar faller och gör illa sig och kanske inte går att få ner på ett smidigt sätt.

Hur som så får man anpassa klättringen lite när man har med små barn och se det mer som en trevlig stund ute/inne och inte ta det på så blodigt allvar.

Det e vad jag tycker iallafall behöver ju inte stämma för det :)

mvh
Johan (som har 3 barn som jag klättrat lite med)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MAJO77 Kurser för småbarn Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.