Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt

Vi fick reda på att tåget inte går pga banarbete. Vi hade sovkupé bokat upp till Murjek och hem från Gällivare sedan flera månader...

Någon som vet vad man kan vänta sig eller kräva för kompensation? Det finns säker andra som drabbats här. Det vi fick i ett första skede var sittvagn fredag eller söndag vilket inte är aktuellt tycker vi. Originalplanen var att komma fram till Kvikkjokk mha buss ca kl 13 på söndag.

Det kanske är force majeure men det här ställde till det rejält. Planen var:
1) Tåg Sthlm - Murjek
2) Buss Murjek - Kvikkjokk
*vandring*
3) Buss Stora Sjöfallet - Gällivare
4) Tåg Gällivare - Sthlm

Om inte SJ chockar och fixar flyg så blir det bil. Strax under 120 mil och vi måste i så fall lägga om planerad rutt så vi kommer tillbaka till Kvikkjokk.

EDIT: SJ hade inte mycket info om detta men skulle återkomma ikväll.
 
Någon som vet om detta är samma tåg som kommer från GBG? Jag har ingen aning om dennes sträckning, men det är inget byte iaf. Startar inte tåget från Sthlm tomt?

// Jocke
 
Två, tåg ankommer från södra Sverige till övre Norrland. två frän Stockholm och ett från Göteborg. Det ena , sena Stockholmståget kopplas i Bollnäs ihop med Göteborgståget.
Vad jag förstått så har flera banarbeten omintetgort trafikering norr om Ånge för BÅDA dessa nattåg denna natt ;samt att SJ kontaktar/t de nåbara berörda om namn & telefonnummer lämnats vid bokningen.
 
Jag ringde SJ så fort jag fick se denna tråden, jag åker upp till murjek från Göteborg med natttåget den 30:e juli, de var VÄLDIGT osäkra på om även detta tåget var inställt, och bad mig återkomma senare i veckan.... Hittar inget på deras hemsida om det. Om det blir inställda tåg får man väl ta bilen och dra upp till Jotunheimen eller nåt istället....:(

//Jocke
 
Senast ändrad:
Om inte SJ chockar och fixar flyg så blir det bil. Strax under 120 mil och vi måste i så fall lägga om planerad rutt så vi kommer tillbaka till Kvikkjokk.

EDIT: SJ hade inte mycket info om detta men skulle återkomma ikväll.
SJ borde ge ett vettigt ersättningsalternativ, men annars kan ni ju köra till Jokkmokk och ta bussen därifrån direkt till Kvikkjokk och tillbaka från St Sjöfallet. Då blir det bussbyte på hpl Ritsemvägen vid E45:an där bussarna är synkade. (Kors i taket!)
 
Tack för ett bra tips! Ska kolla med reseledaren :)

SJ borde ge ett vettigt ersättningsalternativ, men annars kan ni ju köra till Jokkmokk och ta bussen därifrån direkt till Kvikkjokk och tillbaka från St Sjöfallet. Då blir det bussbyte på hpl Ritsemvägen vid E45:an där bussarna är synkade. (Kors i taket!)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.