nån som ha använd granige fjäll

jag har runt 100mil i graninge fjäll bakom mig. i huvudsak dagsutflykter 5-20km eller dagsarbetspass där 25% är grusväg & 75% i terräng.

fördelarna är dom som samma som med alla skalkängor (se gärna lundhags som är betydligt vanligare)

-lätta
-torkar snabbt
-formstabila /oömma (cellgummit kan dock krympa)
-står emot väta osv


dock några stora nackdelar hos denna känga jmfrt lundhags:

1. sulan; på tok för mjuk ock sladdrig, har nog snubblat till och nästan vrickat mig ett 20-tal gånger pga detta. riktigt kass, nästan mjukare än en löparsko.

sulan slits också betydligt fortare än ex vibram/lundhags.

enda plus med sulan är fästet när det är halt/snö.

2. glappar i hälen och foten rör sig för mycket i skon. man ska rejält grova vader och breda/höga fötter för att dom ska gå att snöra åt så att dom sitter tight på foten. när jag har dragit åt snörningen så mycket som går (så att ringarna går emot varandra) är mina kycklingben och låga fötter helt lösa i kängan.

detta kan dock vara åtgärdat, jag tycker dom ser lite tigthare ut nu.


stora fördelar:

halva priset jmrt med billigaste lundhags och snudd på en fjärdedel av vad syncro kostar. lädret och cellgummit finns absolut inget att klaga på, verkar hålla god kvalite och kunna hänga med många år till.


sammanfattningsvis, om dom inte gjort någon ändrig på kängans form/hur den är sydd blir den för mig mer en arbetssko som passar bra vid lättare skogsarbete, övrigt utomhusarbete, kortare promenader ect. längre renare vandringar duger den tyvärr inte till. den känns då mer som en klumpig och för stor gummistövel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.