Någon som varit på Rysy i Polen?

Undrar om det är någon som vandrat på Polens högsta berg Rysy? Då jag inte riktig är säker på svårighetsgraden söker jag lite hjälp.

Dessutom söker jag uppgifter om området i allmänhet. Leder och var man lämpligast börjar m.m.

/Gustav Cronhamn
 
Jo, jag har

En av de trevligaste vandringar jag gjort. Kätting på en del ställen på vägen att hålla i. Fin utsikt och lite luftigt strax under toppen.

Man får parkera vid Lysa Pol'ana ungefär en mil fågelvägen ifrån sjön Morskie Oko där leden börjar och sedan ta hästskjutsen resten av vägen. Vid sjön finns också ett vandrarhem med en liten servering.

Enligt kartan skall vandringen sedan ta 230 minuter upp och 190 minuter ned. Det tog nog lite längre tid för mig, men jag gick lite fel vid den andra sjön (jag började upp på en annan led men märkte det efter tio minuter).
Det blev i alla fall en heldag Min kompis gick lite snabbare än jag på nervägen så där är Du nog också snabbare. I alla fall så hade sista hästskjutsen gått när jag hade vartit inne vid serveringen. Klockan var väl då strax fter åtta och vi började gå men fick faktiskt lift med en skogsvakt etfter en stund som körde och till parkeringen för en slant.

Det var massor av folk som tog sig upp. Många vandrade från parkeringen också och på vägen ner vid en av kättingarna mötte jag en pappa med två småflickor som skulle upp.

Det är ju också två toppar. Den som är på den slovakiska sidan är någon meter högre och dit gick vi inte. På den sidan finns ju också led ifrån en sjö som heter Popradske Pleso. Dit kan man komma väldigt nära med tåget. En hållplats innan Strbske pleso och då blir det ca 7-8 kilometer plus 160 minuter upp och 120 ner plus de 7-8 km till hållplatsen.

Annars finns det massor av leder och toppar. På polska sidan besökte vi några toppar på gränsryggen och tog linbanan ned. På slovakiska sidan har jag varit på Kriváň och Slavkovský štít.
Hoppas detta hjäper lite.
 
Senast ändrad:
Jag besteg Rysy från polska sidan och fortsatte därefter in i Slovakien. Här ligger lite bilder från turen.

Det är väl ganska brant, men ingen klättring. Man får hjälpa till mycket med händerna och på de brantaste sträckorna finn det kättingar att hålla i till hjälp. Utsikterna är storslagna, men det kan vara väldigt mycket folk på leden. Vandra gärna utanför högsäsong...

Fortsätter du in i Slovakien en halvtimme på röd led kommer du till stugan Chata pod Rysm, som är trevlig. Ta med liggunderlag (och sovsäck, fast man kan låna filtar också) om du vill övernatta där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Någon som varit väster om Singistugorna? Fjällvandring 5
sxefan någon som varit i Kamtjatka? Fjällvandring 2
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
mcar Någon som vill vandra i Kirunafjällen Fjällvandring 2
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...