Någon som känner till Guttan/Guttån vid Idre?

Vid Idre rinner Sörälven ihop med Storån och bilar Österdalälven. Följer man Sörälven uppströms en bit rinner det in en å som heter Guttan. Den funderar jag på att försöka mig på i Kanadensare i Maj.
Guttudalskojan ser ut som en bra startpunkt.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/?e=367778&n=6867607&z=8

Men jag hittar inte mycket info om den. Någon som varit där? Ser inte ut att vara förskräckligt mycket fall. Lite småvitt på satellitbilder.
Någon skrev att det var badringsklass på forsarna men lite oklart om det bara var sista biten som avsågs då.
 
Jag har varit där, men bara fiskat, inte paddlat. Finns gott om gädda, småharr och abborre. Kan tänka mig att det blir en hel del bärning med kanadensare då det är många småforsar och bitvis stenigt och grunt. Finns även ett par kraftverk att passera.

Vilka datum har du tänkt paddla? Här kan du få information om vattenstånd i Fjäten, vilket ger en bra fingervisning.

http://www.sarnaidrefvo.se/isfiske/vattenstånd-16749990
 
Tack för länken! Jag tänkte från 12-23 maj. Jag har paddlat flera andra älvar i området tidigare den här tiden på året så jag har lite koll på hur vårflödena brukar vara.
 
Hej
Vi är ett gäng som kör Grövlan och ev Guttan nu 10-13 maj med kajak, packraft och SUP. Rekordhögt flöde till helgen men vi hoppas att det ska gå.
Vi har en kontakt som ger oss info hur det ser ut. Båda lär gå att paddla vid mycket högt vattenstånd. Vid normalt våtflöde är i alla fall Grövlan för stenig. I år lär det bli åka av och inga stenar. Häng på oss om du vill. Vi kommer till Grövelsjön torsdag eftermiddag/kväll.
MVH Arvid Bååth
 
Filmen ser jag fram emot :)

P.S jag tror inte att vägen mellan Guttusjön och Guttudalskojan plogas så det finns risk för att det legat mkt snö där som inte förrän nyligen har försvunnit så vägen kanske inte är i allra bästa skick.
 
Hej
Vi är ett gäng som kör Grövlan och ev Guttan nu 10-13 maj med kajak, packraft och SUP. Rekordhögt flöde till helgen men vi hoppas att det ska gå.
Vi har en kontakt som ger oss info hur det ser ut. Båda lär gå att paddla vid mycket högt vattenstånd. Vid normalt våtflöde är i alla fall Grövlan för stenig. I år lär det bli åka av och inga stenar. Häng på oss om du vill. Vi kommer till Grövelsjön torsdag eftermiddag/kväll.
MVH Arvid Bååth
Hej! Kul att ni också ska upp i trakterna! Jag har tänkt vara ute i ett par veckor så jag kommer nog hålla mycket lägre tempo än er. Men hoppas ni får det fint och tack för vattenrapporten!
 
Inställd tur

Hej. Det blev ingen tur för oss till Guttan/Guttuån. Vi var en kontakt med två som paddlade igår (Grövlan) och såg deras film. Snö och kraftig fors. Det låg is på sjöar vilket gör det svårt att köra Guttan (många små sjöar/sel).
Vi satsar något annat år istället och väljer då senare delen av maj.
Arvid
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.