Nätfiske

För er som också tycker att det borde finnas restriktioner på kustnära "husbehovs" nätfiske kan ansluta er till detta nätverk och för er andra så kan det vara bar att få lite fakta.

http://jump.to/nonet

Sprid gärna länken till flera...
 
FJS90/91; sa:
ooohh... kan vi inte stoppa den jävla trollingen när vi ändå e igång...grrr

"Till självfiskande redskap räknar vi nät, ryssja och långrev."
Trolling verkar ju enlig dem inte vara självfiskande, det kanske är ok att släpa nätet efter båten också?
Det finns alltså olika åsikter om vad som är "självfiskande", många flugfiskare anser tex att spinnfiske och mete är "självfiskande" och att betrakta som rovfiske!
 
Gränsdragningen...

mellan yrkes-, husbehovs- och renodlat sportfiske, är en fråga som kommer upp då och då i flera media.
En del anser att sportfiske är = tävlingsfiske.

Jag måste försvara trollingen, eftersom jag även idkar denna fiskeform.

1. När jag trollar, är jag ute specifikt efter stor lax och öring.

2. Enbart i sveriges största sjöar och havet, lämpade för denna fiskeform.

3. Bedrivs under högsommarperioden, för att komma ner till fiskbart vattendjup.
Vår och höst är det fluga som gäller även i havet.

4. När det nappar på ett spö, tas övriga spön in och drillningen kan börja.

5. Brukar aldrig ha mer än tre spön ute (fyra ibland), tror knappast det lönar sig.

6. Fiskeformen brukar ge mig 1st. hygglig öring och nån gädda, vid varje tillfälle (alltså inte alltid).

7. Man jobbar med sjökortet, byter drag och djup hela tiden, lägger upp olika strategier i samarbete med fiskekompisen.

8. Man har j*vligt kul helt enkelt, under en tid av fiskesesongen som inte hade gett någon ting om man stått på land eller utvadad bland grynnor i värmen.

7. Kan dock inte försvara avgasutsläppet från motorn.:( Men kan väl jämföras med snöskoterns möjligheter att ta en ut på de större vidderna vintertid.

8. Alternativet i Stockholm att besöka närmsta P&T-sjö och dra en Regnbåge på fluga, tilltalar mig inte.

Våga vägra Båge.

/Björn
 
Björn, rätta mig om jag har fel..

Jag tror säkert att trolling kan vara kul och utmanade. Men är det inte så att det är den fiskeformen som missbrukas mest, jag har själv folk omkring mig som håller på med trolling och dom missbrukar systemet och håller fan nästan på med yrkesfiske och förser stolt alla vänner och bekanta med lax och dyl, jag vill inte ha skiten för att jag anser att dom begår en brottslig handling..
 
Ärligt talat mrMurphy

Tror du att det är husbehovs fiske med nät som slagit ut bestånden av trosk etc i svenska vatten?

Självklart tycker att man ska göra det man kan för att rädda utrotnings hotade arter men inte faan är det fritidsfiskare som har slagit ut fiskbestånden. Jag undrar lite över 3:e punkten "förbättra förutsättningarna för de som livnär sig på fiske" det känns som att det är vissa giriga jävlar bland dem som har osakart alla problem. Jag vet inte hur det är i skåne men i Ösgötaskärgården där jag vistas mycket fullkommligt fyller yrkes fiskarna varje vik med nät ryssjor etc. Sänk kvoter och minska antalet yrkesfiskare sedan kan vi börja snacka nätstopp för husbehov
/
Johan
 
Re: Ärligt talat mrMurphy

wolla; sa:
Tror du att det är husbehovs fiske med nät som slagit ut bestånden av trosk etc i svenska vatten?

Självklart tycker att man ska göra det man kan för att rädda utrotnings hotade arter men inte faan är det fritidsfiskare som har slagit ut fiskbestånden. Jag undrar lite över 3:e punkten "förbättra förutsättningarna för de som livnär sig på fiske" det känns som att det är vissa giriga jävlar bland dem som har osakart alla problem. Jag vet inte hur det är i skåne men i Ösgötaskärgården där jag vistas mycket fullkommligt fyller yrkes fiskarna varje vik med nät ryssjor etc. Sänk kvoter och minska antalet yrkesfiskare sedan kan vi börja snacka nätstopp för husbehov
/

Nog fan decimerar husbehovsfiske bestanden av Havsoring och Lax alltid!
Johan
 
Re: Ärligt talat mrMurphy

wolla; sa:
Tror du att det är husbehovs fiske med nät som slagit ut bestånden av trosk etc i svenska vatten?

Självklart tycker att man ska göra det man kan för att rädda utrotnings hotade arter men inte faan är det fritidsfiskare som har slagit ut fiskbestånden. Jag undrar lite över 3:e punkten "förbättra förutsättningarna för de som livnär sig på fiske" det känns som att det är vissa giriga jävlar bland dem som har osakart alla problem. Jag vet inte hur det är i skåne men i Ösgötaskärgården där jag vistas mycket fullkommligt fyller yrkes fiskarna varje vik med nät ryssjor etc. Sänk kvoter och minska antalet yrkesfiskare sedan kan vi börja snacka nätstopp för husbehov
/
Johan

Oj vad fel det blev i det tidigare inlagget.

Kustnara husbehovsfiske efter havsoring och lax i ar ett javla gissel. For att inte tala om alryssjorna och deras barnarovfiske pa grundomradena.
 
"husbehovsfisket"

Det så kallade "husbehovsfisket" som bedrivs efter den skånska kusten är väldigt skrämmande. Näten är långa och ofta finns det också mycket spöknät (omärkta) och näten kan täcka vikar, mynningar etc. Nätfiskarna visar heller ingen hänsyn till andra. Jag och många andra ha bevittnat när de vittjar näten och slänger i fisk efter fisk och många gånger, speciellt nu på våren så är 80% av fångsten utlekt havsöring som inte går att äta och många av dessa dör då de är mycket känsliga. Näten tar inte bara fisk utan även fåglar som drunknar när de fastnar i näten. Om man håller 3 meters gränsen, maxlängden på näten samt styr upp hur och var man lägger näten så vinner alla på detta. Då skåne kan dra fisketurism, husbehovsfiskarna kan hyra ut stugor samt guida turister mm. Läs gärna mer på NoNets hemsida som också är ett (gratis) nätverk för oss som vill stoppa det hänsynslösa nätfisket.
 
Missbruk?

Jo kan tänka mig att trolling likväl som all annan form av fiske kan missbrukas (rovfiske).

Skitstövlarna finns i alla sammanhang, går väl knappast att göra något åt.

Vad gäller trollingens effektivitet, är det ju lätt att kolla fångststatistiken från ex Trollingtouren.

Fiskeformen är inte så förbaskat effektiv som man skulle tro, men den ökar chansen en del i alla fall, för man befinner sig där det rimligen finns fisk och fiskar på rätt djup.

Som jämförelse;
Om jag vill ha en matfisk (mycket hungrig), skall jag då presentera en EMU-12a när jag vet att det är en haröra som gäller?

Om flugan rör sig med strömmen, är det väl fråga om microtrolling?;)

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Nätfiske från kajak. Fiske 8
norpan_ Kustnära nätfiske Fiske 2
peppe_malmqvist Regler för nätfiske? Fiske 9
avslutat_medlemskap_2012 Nätfiske Fiske 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.