När sjunker man??

Vi har diskuterat det här med när man sjunker....
Om man snorklar iförd endast badkläder.

Det beror ju givetvis på luftmänden i lungorna, men finns det något vettigt sätt att beskriva detta. Luften kompirimeras ju när man dyker ner men hur långt ner för att tappa flytkraft??
 
Halva flytkraften på 10 meter.

I stort sett så halveras flytkraft från gas i lungor och andra andningsvägar (tarmar och magsäck luft i våtdräkt samma sak) vid 10 meters djup där trycket är det dubbla jmfrt med ytan.

Vid maximal inandning kan man ha upp till ca 8 liters luftvolym i ananingsvägarna.

På 5 meters djup komprimeras gasen till 2/3 volym.

På 20 meters djup komprimeras gasen till 1/3 volym.

Specifika vikten på de icke gasförande delarna aav kroppen ligger lite över eller lite under 1 beroende på hur mycket fettväv man har. Skelett väger mer än vatten fett lite mindre än vatten.

Thure
 
Svar + egen fråga

permanne; sa:
Vi har diskuterat det här med när man sjunker....
Om man snorklar iförd endast badkläder.

Det beror ju givetvis på luftmänden i lungorna, men finns det något vettigt sätt att beskriva detta. Luften kompirimeras ju när man dyker ner men hur långt ner för att tappa flytkraft??

Jag är inte riktigt med på frågan. Undrar du ifall man tappar flytkraft när man går djupare ned? En gång sa någon till mig att man sjunker snabbare och snabbare ju djupare man kommer, pga att det ökande trycket skulle komprimera kroppen snabbare än vattnet omkring (dvs ens densitet ökar). Men jag har aldrig kollat upp det, och effekten borde i vilket fall som helst vara marginell.

Om du helt enkelt undrar varför man sjunker (t ex när man andas ut), så beror det på att ens volym minskar vid utandning (eftersom lungorna dras ihop). Vid en viss punkt ger kombinationen av ens volym och vikt en densitet som ligger över vattnets, och då sjunker man. När man har mycket luft i lungorna har man större volym än annars, och ens densitet är därför låg, så man flyter (i teorin).
 
permanne; sa:
Luften kompirimeras ju när man dyker ner men hur långt ner för att tappa flytkraft??

Nja, flytkraft förlorar man så snart man lämnar ytan men vad du letar är antagligen det djup som ger neutral flytkraft. Jag tror att det finns för mycket osäkerheter för att bestämma det. Varför är det intressant?
 
det är väll bara att ta å mäta din kroppsvolym med fulla lungor ( borde väll kunna göras i ett badkar...iaf få ett hyfsat närmervärde) å sedan gämföra volymen med din vikt. Då ser du juh hur många kilos flytkraft du har med fulla lungor å sedan är de väll bara att räkna ut vid vilket tryck volymen i lungorna har minskat så att du blir neutral i vattnet. efter det djupet kommer du att börja sjunka!
kan iof också vara bra att känna till din lungvolym. Alla andra hålrum i kroppen kommer också att påverkas men det är nog rätt marginellt.
 
Re: Halva flytkraften på 10 meter.

thureb; sa:
Specifika vikten på de icke gasförande delarna aav kroppen ligger lite över eller lite under 1 beroende på hur mycket fettväv man har. Skelett väger mer än vatten fett lite mindre än vatten.

Thure

Menar du att det finns de som flyter även om de andas ut luften ur lungorna (typ nästan ner till residualvolymen)?

Själv sjunker jag som en sten med halvfulla(?) lungor, och jag är ju inte sååå himla mager.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.