myggskydd i tältet

Jag brukar inte vara så besvärad av myggen, men i år är de ovanligt många och blodtörstiga.
För att få lugnt i tältet och speciellt absiden;prova ta med en ölburk,spiratabletter och värmeljus,elda under burken med tabletten ovanpå.
Hade behövt det nu när vi var ute några dagar,lär inte glömma ta med det nästa gång jag är ute.
 
Var & hur

Var har du varit när du träffat på myggen?

Jag har aldrig hört om din variant på myggskydd förut, kan du beskriva "konstruktionen" lite mer detaljerat, tack.

Vi är på väg till Jämtlandsfjällen om en dryg vecka för vandring med hund så jag vill gärna vara förberedd på mygg/knott-läget.

/Leif
 
Vi är på väg till Jämtlandsfjällen om en dryg vecka för vandring med hund så jag vill gärna vara förberedd på mygg/knott-läget.

/Leif

Jag var i Lunndörrsfjällen för ett kort tag sedan. Det var väldigt myggigt nedanför skogsgränsen tyckte jag. Bättre när man kom upp en bit, men inte helt myggfritt.

Nu längtar jag till nästa vandring i september då det garanterat kommer vara myggfritt!
 
Insektsår

Jag tillbringade nyligen tre veckor i Rogenområdet och Femundsmarka. Det var länge sedan jag upplevde så mycket mygg, knott och sve. Två-tre dagar fanns inget annat att göra än antingen klä på sig fullständigt och sitta vid en rykeld eller gå in i tältet för att få frid från knotten. Sak samma med sveflugorna. Myggen är mer bara irriterande. De går att skydda sig mot bättre, men det var rent ovanligt mycket mygg också. I fjällbjörkskogen runt Svukuriset tog man ledigt 20 mygg varje gång låret daskades till. Bromsar var det däremot färre av än vad det brukar vara.

Raskesven
 
Spiraburk

Drick ur ölen,skär av "locket" och klipp bort en fyrkant på några cm,ställ ljuset under,tabletten ovanpå burken.
Så har man ju "överallt" när man inte har el i stugan tex.
"Mygghelvete" hade vi nedan berget Vuoka vid Kvikkjokk f.ö.
 
Det finns ju traditionella myggspiraler också. Känns något säkrare än en riktigt öppen låga som värmeljus.

Folk som vandrat i Yukon och liknande ställen under värsta insektssäsongen brukar använda sådan spiraler för att rensa ut absiden innan de kliver ur innertältet på morgonen bl a.

Alla insekticider är ju också ganska onyttiga för oss människor, så det är väl som vanligt en balansgång mellan vad man står ut med och ett långt och rikt liv.

Är precis på väg till Abisko med omnejd. Får väl se om det är ett insektsrikt år även där :)

Jörgen
 
Senast ändrad:
Gifter

Har man tillbringat mycket tid kring Kvikkjokk genom åren har man dragit i sej en hel del som dräper mygg effektivt.
Spiraler ryker,det gör inte spiratabletter,och värmeljus har jag ofta stående på backen i absiden utan att uppleva det som brandrisk.
Detta är f.ö det första år på länge man ens behövt funderat på myggskydd.
 
[...]och värmeljus har jag ofta stående på backen i absiden utan att uppleva det som brandrisk.

Kan nog vara bra att undvika detta. Stearinet i värmeljus kan ta eld och ge upphov till 3-4 dm höga lågor. Jag har själv sett det hända, tack och lov i en eldstad där en massa värmeljus var placerade som prydnad istf en riktig eld. Jag vet inte hur stor risken är eller om speciella förutsättningar måste föreligga (t ex avseende temperatur), men den effekten hade jag inte velat ha i min absid...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...