Myggnät

Någon som har ett tips på ett litet myggnät med någon sorts ställning, som bara täcker öppningen på sovsäcken, Jag blir klaustrofobisk om det ligger på ansiktet.
 
När vi bodde i MÖ hade jag en kollega som hade en rymlig matpyramid med påsydd bård av moskitonät som han till natten sänkte ner över huvud och sovsäck. Det var hans andra MÖ-tur så han hade haft tid att öva.

Själv körde jag med stort moskitonät. Takupphängningspunkt är viktig i alla varianterna.
go tur
 
Lösningen!

Smarta saker har ett "Food cover" (matparaply) med 51 cm diameter. Väger 80 gram och kan fällas ihop. Jag förlänger myggnätet från nederkant med 30cm löst hängande nät, hänger upp det i tarpen och sedan kan dom rackarna komma!
 
Låg själv med keps så att myggnätet inte hamnade mot huden. Tycker inte det var någon komforthöjdare. Bättre med ett lätt myggnät som inlägget ovan tipsade om.
 
Kanske kan du bygga en lämplig ställning själv av 3 pinnar, typ "trefot" ("tripod"), och klippa till / tråckla lämpligt stort myggnät? Huvudet sticks in från ena sidan av "pyramiden", rätt mycket extratyg behövs väl vid "foten" av pyramiden för att bilda veck ovanpå sovsäcken. Klipper du för snävt blir det väl glapp under natten när du sover. Bara en tanke... (ej testat). Kanske kan du testa hemma med några bambu-pinnar från trädgårdsshopen och tyget från något avlagt plagg eller örngott, innan du köper och klipper till i det dyra myggnätet.

När jag googlade ordet "tripod" dök det upp ett 312 g vikbart kamerastativ ZipShot Kamerastativ från Tamrac som låg i en webbutik kallad Coolstuff. Då kan du sätta kompaktkameran på stativet på dagtid. Inte testat det heller, men stativet såg faktiskt intressant ut, som kamerastativ betraktat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickesommar Myggnät som skyddar mot knot Utrustning allmänt 1
mindful Bärstol + myggnät Utrustning allmänt 2
Tobias.Åsman Myggnät. Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.