Myggläget i Kebnekaiseområdet?

Om ett par dagar bär det iväg till fjälls. Är det någon som nyss varit uppe i Kebnekaiseområdet och kan ge en myggrapport?

/Nettan
 
I väntan på att nån med bättre info svarar kan jag meddela att det över lag är ovanligt myggfritt i fjällen i år, torkan de senaste två somrarna verkar ha hämmat kläckningen rejält. Dessutom börjar myggsäsongen gå mot sitt slut när ni tänkt åka.

Jag var i området kring Riksgränsen för 10 dagar sedan och det var mer eller mindre myggfritt, däremot en del knott men inte alls farligt.
(Lämna inte myggmedlet hemma bara...)

/M
 
Få myggor för 3 veckor sedan

Jag gick Nikkaluokta-Vistasstugorna-Kaskasstugan-Tarfala-Nikka och det var bara i vistasdalen och nära Ladjojaure som det fanns nämnvärt med mygg. I vistasdalen var det dock ett smärre helvete första kvällen, vi flydde in i tältet för att äta middag.

Det ska inte vara något myggproblem dagtid när det är direkt solsken. Myggen verkar trivas när det blir vindstilla och något svalare på kvällen.

Jag upplevde att det var gott om broms längst norrlandskusten (de verkar uppskatta värme), men nästan inga myggor.

Då det har kommit mer nederbörd norrut sedan jag var uppe, kan situationen vara annorlunda nu. Mygg är hursomhelst en av de mindre problemen på en fjällvandring. Det är alltid värt att ha med sig en jacka med huva (alternativt - mygghatt?), trevligare än att olja in hela hårbotten. ;-)
 
Var på och kring Kebnekaise förra veckan och det var bara i skogen i Ladtjovagge på väg till Nikkaluokta som vi träffade på mygg.
 
Jag var i Kebnekaise-trakten för en sisådär 2-3 veckor sedan. Fjällstationen och ca 10-15 km åt väster och öster var näst intill helt myggfritt. Ganska skön upplevelse faktiskt...

Trevlig tur!
 
Tack!

Tack för alla svar, det låter hoppingivande. Jag har ingen total myggskräck men om det är gott om mygg vill jag vara bättre förberedd än jag var för ett par år sedan i Jämtlandsfjällen... Då var luften grå av mygg. Efter det så har jag vandrat kring skiftet aug-sept för att slippa otygen men i år blir det ju lite tidigare.

Nettan
 
Myggfritt!

Lämnade Kebnekaiseområdet i söndags och kan meddela att det är i det närmaste myggfritt i området! Helt fantastiskt!
 
Re: Myggfritt!

Mankepanke; sa:
Lämnade Kebnekaiseområdet i söndags och kan meddela att det är i det närmaste myggfritt i området! Helt fantastiskt!

Hur var det i övrigt. Tycker mig ha hört att toppen skall vara barsmält? Hur är vattennivåerna? Hade ni det trevligt?

/Mikael
 
Knott från helvetet...

...fanns det i Alesjaure i förrgårkväll då det var vindstilla. Hade hundratalet (ingen överdrift) på mig då jag försökte äta blåbärssoppa med knott som ofrivillig extra näring i soppan. På morgonen då det blåste lite var dock alla borta :)

Mygg fanns det inte så mycket av. Vi hade lite mygg under ett middagsstopp i Vistasvaggi samt i morse vid tältplatserna vid Nissonjohka.
 
Knott!

Kom hem för en vecka sedan. (bla Vistasvaggi) Som sagt, nästan myggfritt, men knotten var verkligen helvetiska. Fick äta i tältet några kvällar och det lät som att det regnade när knotten smattrade mot tältduken.

/D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.