Myggläget i Abiskotrakten?

Tänkte gå via Lapporten med vuxna kidsen och en hund nästa vecka och för några år sedan var det rejält myggigt en bra bit tills man kom upp mot Mårma. Är hundovan, (dotterns hund), och vill inte utsätta den för myggplågan i onödan.

Hur är myggläget i år i Abiskotrakten eller varför inte hela Kebtrakten i sin helhet? Har för mig att det skulle vara mindre med mygg i år än andra år. Stämmer det?
 
Kan inte svara på hur det är i just Abisko/Keb men kom hem från två veckor i Sarek och Padjelanta igår och dessförinnan en vecka i Västerbottensfjällen. Har på det hela taget knappt haft några mygg alls oavsett vind eller ej. Använde bara myggmedel en dag på två veckor nu exempelvis. Så jag upplever att det är lite mygg i år, ja.

Men detta som sagt utan att lägga någon värdering i hur det är just där.
 
Kom precis från Keb och befinner mig just nu bredvid Tornetræsk (15 min från Abisko) och har ætit pitepalt (smakar apa). Har varit her i området ett antal ggr tidligare och jag bedømmer det som mindre mygg/knott enn normalt i år...
...Men det kan sækert variera lokalt..
 
On topic:
Jag läste nyligen nåt blogginlägg om extremt mycket mygg i Kvikkjokk av någon som bott där i 40 år så det lär vara lokalt. Var själv i Jormlien, norra Jämtland, för två veckor sedan och såg kanske en mygga då det var för kallt och blåsigt för dem.

Off topic:
Undrar var vattendelaren för "tycka om palt" går? Bor i Sthlm sedan 15 år och ingen sörlänning jag pratat med tycker att palt är gott. Jag och många norrbottningar med mig tycker att det är sjukt gott. Tänk varm palt med fläsk i, mycket smör, lingonsylt och iskall mjölk till. Synd bara att det är så jäkla jobbigt att laga. Sen finns det klimp till köttsoppa och kroppkakor som nästan är snäppet godare än palt. Dock slår inget tärnad palt som steks i mycket smör (rester).

Mmm...
palt.jpg



Kom precis från Keb och befinner mig just nu bredvid Tornetræsk (15 min från Abisko) och har ætit pitepalt (smakar apa). Har varit her i området ett antal ggr tidligare och jag bedømmer det som mindre mygg/knott enn normalt i år...
...Men det kan sækert variera lokalt..
 
Är på väg hem från Abisko nu. Jag har knappt sett en mygga men då har jag varit över trädgränsen nästan hela tiden. En kväll var det en del knott som besvärade. Min gissning är att det kommer vara en del mygg upp genom lapp porten men inte mer än vanligt.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Off topic:
Undrar var vattendelaren för "tycka om palt" går? Bor i Sthlm sedan 15 år och ingen sörlänning jag pratat med tycker att palt är gott. Jag och många norrbottningar med mig tycker att det är sjukt gott. Tänk varm palt med fläsk i, mycket smör, lingonsylt och iskall mjölk till. Synd bara att det är så jäkla jobbigt att laga. Sen finns det klimp till köttsoppa och kroppkakor som nästan är snäppet godare än palt. Dock slår inget tärnad palt som steks i mycket smör (rester).

Vet inget om myggläget.

Stockholmare må kanske ha svårt för palt men där jag kommer ifrån äter vi det glatt, kallar det för kroppkakor och öser över krösamos.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.