Mygg nu

I de sidste 2 uger af August gik jeg fra naturrastepladsen ved Guoletisjavrre (vej E95 ’Silvervagen’) og gik nordpå til Jurun, Iggesjavrre, Mavas og Pieskehaure. Derfra rundt om Sulitelma gennem Miehttjevagge, til Stadak, Sårjåsjavrre og videre østpå over Jållelahko og det gamle gruveområde på Silbbatjåhkkå. Endelig tilbage til civilisationen via Tarraluoppal og derfra den gamle ’Prestvägen’ forbi Buojdes og Vallevagge til Kvikkjokk. I alt over 200 km.

Kun i skoven nord for Mavas så jeg en 3-4 myg - ellers var der overhovedet ingen myg.

Jeg har aldrig oplevet så få myg - det skulle have været nattefrost i starten af August som har taget livet af dem, sagde de i Kvikkjokk.

Med venlig hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Var knappt en mygga i Hotagen (norra Jämtland) trots att vi hade 20-25 grader kring 24-28 augusti. Det brukar vara väldigt lite myg vid den tiden men förbålt mycket bara tre veckor innan. Håller med om att "Norrland" var liiiiite vagt specat :)
 
Hade i och för sig lite svido/sviarn (de där mikroskopiska blodsugarna). Undrade varför det sved på underarmarna och hade kanske 20-30 per arm. Olidligt i en kvart när jag rensade fisk och var bara lokalt vid en tjärn.
 
Hade i och för sig lite svido/sviarn (de där mikroskopiska blodsugarna). Undrade varför det sved på underarmarna och hade kanske 20-30 per arm. Olidligt i en kvart när jag rensade fisk och var bara lokalt vid en tjärn.

Mygg i all ära, de bryr jag mig inte särskilt mycket om (om det inte råkar vara ofantliga mängder eller en enda som flyger in och ut ur örat när man försöker sova), men småsvædan är ju helt olidliga!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Mygg, knott och svi Vilda djur 4
grodanbolle Mygg! Vilda djur 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.