Muddus, dricksvattentillgång

Hej, jag ska till Muddus denna helg, gå från Ligga-hållet till muddusfallet och vidaren den korta rundan tillbaka.

Min fråga är hur tillgången på dricksvatten är. Någon som vet på vilka platser det finns brunnar, och/ eller vilket vatten man vågar dricka?

En fråga till, är det blött att vandra där, ska man ta stövlar eller kängor?

Tacksam för svar!
 
comega; sa:
Hej, jag ska till Muddus denna helg, gå från Ligga-hållet till muddusfallet och vidaren den korta rundan tillbaka.

Min fråga är hur tillgången på dricksvatten är. Någon som vet på vilka platser det finns brunnar, och/ eller vilket vatten man vågar dricka?

En fråga till, är det blött att vandra där, ska man ta stövlar eller kängor?

Tacksam för svar!

Nån brunn tror jag inte du hittar ;) Drick vatten från bäckar och från älven du, det går nog bra :) Har du otur snöar det, men jag tror det är hugget som stucket om du ska ta kängor eller stövlar. Vilka är bekvämast att gå i tycker du?
 
Brunnar finns

comega; sa:
Hej, jag ska till Muddus denna helg, gå från Ligga-hållet till muddusfallet och vidaren den korta rundan tillbaka.

Min fråga är hur tillgången på dricksvatten är. Någon som vet på vilka platser det finns brunnar, och/ eller vilket vatten man vågar dricka?

En fråga till, är det blött att vandra där, ska man ta stövlar eller kängor?

Tacksam för svar!
Bara en bit från parkeringen finns en brunn, och även längre upp vid nån eller några av raststugorna. Själva Muddusjokken är ganska besvärlig att komma åt, då den ligger djupt nedskuren i terrängen. Men det finns småbäckar lite här och där att dricka ur, vissa med bättre vatten än andra.
Stövlar behövs inte för att gå den kortare rundan som ni har tänkt, funkar bra i låga kängor.
Om ni däremot tänker gå den längre slingan tidigt på våren kan det vara läge för stövlar. Längst upp är det då ganska blött i dom våtmarker som finns där. Har hört folk som fått springa över spångarna för att inte plurra...

ha en god tur
 
Inga problem med vatten

Hej!

Förutom brunnar och bäckar, har jag för mig att det också finns kallkällor, som är skyltade.

Jag har aldrig gått i Muddus på hösten. Borde nog prova det någon gång. Bra idé.

Våren har varit min tid där, eftersom det är Muddus fågelliv som har intresserat mig mest. Fin nationalpark, med stark ödemarkskänsla.

God tur.
//Bert
 
Knatade runt den stora slingan i mitten av oktober för 2 år sedan,brunnar finns vid de flesta,om inte alla, stugor.Minns inte riktigt hur jag gjorde i övrigt,men led iaf inte någon brist på vatten.Förbered dig på frostnätter,hade ned mot -10,ingen snö.


peter
[Ändrat av ping 2005-09-07 kl 14:16]
 
Stövlar i Muddus?

Tror det verkar lösa sig med vattnet. Men har ändrat mig och nu blir det den långa turen, vad tror ni om att vandra i kängor som slutar just över fotknölarna, ska jag välja stövlar istället? Kängorna är ju vattentäta och mycket skönare. ÄR det spångat och så?

Tack!
 
Hejsan !
Jag gick den långa turen i månadsskiftet september/oktober 2004. Det var inga problem med vattentillgången. Det är mestadels väldigt fina och torra stigar, men där det är myrmarker är det spångat och inga problem att ta sig fram i vanliga kängor.

Då jag gick där var det fantastiska höstfärger, lätt snöfall (varvat med solsken) Inte en enda människa mötte jag heller...en riktig höjdare !
Hoppas din tur blir kanon..!

//Peter
 
Alltså, vad menar ni egentligen med brunn?

Brunn: djup grävd/sprängd grop eller borrat hål i marken för att nå grundvattnet.

När ni säger brunn, menar ni källa/kallkälla då?
 
Båda delar

öringen; sa:
Alltså, vad menar ni egentligen med brunn?

Brunn: djup grävd/sprängd grop eller borrat hål i marken för att nå grundvattnet.

När ni säger brunn, menar ni källa/kallkälla då?

Hej!

Jag vill minnas att det är en grävd brunn vid Muddusluobbalstugan. Men jag har också hittat en kallkälla på ett par ställen.

//Bert
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.