Motmedel mot knott?

Hej
Jag råkade ut för ordentlig knottatack förra veckan och undrar hur man skyddar sig bäst. "Mygga" gav ingen effekt, "nya djungeloljan" skyddade lite på insmörjda delar men odjuren flög/kröp in under kläderna. 27 bett på högerarmen vill jag inte uppleva igen. De tog sig upp på låren ochså. Mygg klarar man med medel och långa kläder men inte detta.
Hur löser ni problemen?
mvh
Harald
 
Citroneukalyptus

Hörde i förra veckan ett program i radions P1 och där sa man att det kommit ut ett nytt myggmedel som innehöll extrakt från citroneukalyptus som enda aktiva substans och det skulle hålla såväl flygfän som fästingar borta. Det fina med medlet skulle vara dess kraftiga effekt samt ringa giftighet. Frågade i en sportaffär om de kände till detta nya medel men det gjorde de inte…
Jag får kraftig allergireaktion av U622 och Mygga m fl.
Sökte på nätet och hittade detta:
http://www.shenet.se/ravaror/eoeukalyptuscitron.html
men har inte undersökt om det finns i handeln ännu.
Någon kanske vet mer om det här!?
/Harald
P.S. Upptäckte att det stått om detta här på Utsidan. Kolla här:
http://www.utsidan.se/ndb/traning/notis/673.htm
d.s.
[Ändrat av hgz 2004-07-12 kl 15:56]
 
bredviken; sa:
Hej
Jag råkade ut för ordentlig knottatack förra veckan och undrar hur man skyddar sig bäst. "Mygga" gav ingen effekt, "nya djungeloljan" skyddade lite på insmörjda delar men odjuren flög/kröp in under kläderna. 27 bett på högerarmen vill jag inte uppleva igen. De tog sig upp på låren ochså. Mygg klarar man med medel och långa kläder men inte detta.
Hur löser ni problemen?
mvh
Harald

Tjena Harald!

Knott finns i olika storlek, de minsta är vanligtvis också de mest aggresiva.
Myggmedel har oftast begränsad effekt mot knott, ibland ingen. De bästa skyddet är att ta på sig regnstället och fälla upp huvan. Undvik vindstilla, vattensjuka platser.

Har du terrängkarta ser du e.v. platser där knotten frodas. Tividens högst belägna sjö t.e.x. ligger i en gryta, vindstilla och otäckt mycket knott.
Det samma gäller Stendalen väster om Vålådalen, i björkskogen och vattensjuka stenblocksinfernot frodas knotten.
Sänkor i kombination med vatten brukar skvallra om potentiella kläckningskammare, likaså blockterräng i skog eftersom där ofta samlas vindstilla vattensamlingar.
Kommer du in i ett knottområde bör du röra dig hela tiden eller lägga dig innanför myggnätet i tältet om du tvunget måste tälta i området.
Således är planering bästa råd jag kan ge, ibland hjälper inte det. Tyvärr så måste vi böja oss för knotten, de regerar!

Mvh Hasse
 
Blanda........

...... 50% Djungelolja med 50% Beckolja, i en "djungeloljeflaska" luktar gott och funkar bra........ smörj in dig lite då och då så att lukten är färsk....
 
En knottfri sommar

Jag jobbar i skogen och jag har nog rekord på antal dödade knott..
Men så gick jag til apoteket och sa: "jag vill ha det bästa ni har". Då fick jag en flaska som heter Autan, en gul flaska med röd kork, och den funkar faktiskt. Man får spruta på sig en del men som sagt, det funkar..
 
Apoteket

Gå in på närmsta apotek och köp en Mosi Guard stick. Jag testade den förra helgen och blev mkt positivt överaskad. Den innehåller "det nya" citruseukalyptus eller liknande. Den var inte dyr, kommer i smidig förpackning och verkar funka på knott, mygg och de förhatliga småknotten (mya). Slut på denna reklam
 
Re: Citroneukalyptus

hgz; sa:
Hörde i förra veckan ett program i radions P1 och där sa man att det kommit ut ett nytt myggmedel som innehöll extrakt från citroneukalyptus som enda aktiva substans och det skulle hålla såväl flygfän som fästingar borta. Det fina med medlet skulle vara dess kraftiga effekt samt ringa giftighet.
Det där med ringa giftighet är intressant. Om man kollar på Mosiguards webbsajt så ser det ju lovande ut men när jag läser på den Mosiguard jag köpte idag så blir jag en smula konfunderad över hur man ska använda det. Man ska applicera det på huden och "all annan användning är otillåten"...
Är det hallucinogent, eller?

*lätt förbryllad*
 

avslutad210712

Gäst
Re: Blanda........

jokkmokk; sa:
...... 50% Djungelolja med 50% Beckolja, i en "djungeloljeflaska" luktar gott och funkar bra........ smörj in dig lite då och då så att lukten är färsk....

Funkar mycket bra med mygg. Har inte hunnit kolla med knott ännu men det blir väl under sensommaren när knotten blir som elakast.

Hittade dock wilmas nordic summer (äntligen efter mycket letande) vilket verkar vara beckolja med något annat fast i fast form. Skall testa det nästa vecka när jag åker till fjälls och även hemma under hösten.
 
Re: Re: Blanda........

avslutad210712; sa:
Hittade dock wilmas nordic summer (äntligen efter mycket letande) vilket verkar vara beckolja med något annat fast i fast form. Skall testa det nästa vecka när jag åker till fjälls och även hemma under hösten.
Wilmas Nordic Summer är (var?) en blandning av djungelolja, beckolja och tjukolja.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.