Moskoselkåtan, vilken modell är det?

Under min inventering av ett fältförråd stötte jag på en Moskoselkåta. Jag gick in på moskoselkåtans hemsida för att titta vilken modell det var och lite fakta om den, men orkade inte läsa igenom allt skryt. Därför skriver jag här istället.

Kåtan är gjord av tältduk liknande den i Hillebergstält. Ventilationen i toppen är 2-delad, en övre med myggnät och en undre utan. Innertält sitter i. Det är en 5-mans och den är knappt 4 m i diameter och ca 2.3 m hög. Vilken modell är det?

Kan man elda i en nylonkåta utan kamin?

Finns det något sätt att avgöra årsmodell?

Om nu kåtorna är så bra som det påstås, varför måste man då kompensera detta med en skitdålig hemsida? Hela sidan är bara skryt om hur OTROLIGT FANTASTISKA deras kåtor är. Det står inget av det man egentligen vill veta, dvs kortfattad information om vad som skiljer modellerna åt, vilka som lämpar sig till att elda i osv. Dessutom är flera länkar felaktiga. Jag tror att försäljningen skulle förbättras avsevärt med en ordentlig sida med mindre text, mindre skryt och mer bilder och fakta.
 
Med reservation för att jag kommer ihåg rätt nu. Kåtan är uppdelad i 8 tårtbitar. Om du tittar längst ner på den tårtbit som är mittemot dörren, sitter där dubbla stormmattor, den inre med ett myggnät, tre snören för att reglera och dragkedja för att kunna ta bort den inre stormmattan?

Om så är det en Tåpp 5 Combi (=Tåpp Jakt 5 i lättviktsväv plus innertält, vilken var en av föregångarna till Tåpp Varrie 5 i lättviktsväv).

Sitter där inte dubbla stormmattor är det en Tåpp Tind 5 (=Tåpp Bas 5 i lättviktsväv plus innertält, vilket var en förenklad variant av nämnda Jakt).

Har du tre stycken stora ventilationsmöjligheter längst ner, en mittemot dörren, en klockan 21 och en klockan 15, om dörren är klockan 18, är det en ny Varrie i lättviktsväv.

Fann du kåtan i ett förråd och om den legat där ett tag tippar jag på Combi eller Tind.

Årsmodell är knepigt. De såg länge likadana ut. Men du kan möjligen göra ett experiment och kolla hylsorna som glasfiberstavarna högst upp runt duken sitter fast i. På modellerna t.o.m. 1997 var botten på de hylsorna så klen att glasfiberstavarna efter någon tids användning med lite kraft gick att trycka rakt genom botten i hylsorna. Konstruktionsfel. Efter 1997 års modeller är de förstärkta. Jag har en Tåpp Jakt 5 i bomull/polyester från 1997. Sydde och förstärkte botten på hylsa efter hylsa tills jag tröttnade och fick dem kostnadsfritt utbytta.

Det går att elda även i en 230 cm hög kåta med lättviktsduk. Krävs dock lite mer försiktighet än i en kåta av bomull/poly, och innertältet får du knäppa ner om det används.

Om kåtan är av Combi el. Tindtyp är mittstången, om den är original, av den äldre icke riktigt härdade typen. Ska kåtan upp på fjället eller till andra ställen där den blir utsatt för hårda vindar, skulle jag byta ut mittstången mot en ny härdad variant. Bäst av allt är att ta en ny mittstång som är för 7:ans modell och kapa ner den till 230 cm längd. Jag tycker mittstången till femman är för klen i både godstjocklek och diameter. 20 sekundmeter utan vindbrytare så riskerar mittstången att ryka, i synnerhet om det är den äldre modellen. Men det beror på användningsområdet.

Läs gärna Chinerunners tråd "tältkåta" (söker du på "Moskoselkåta" eller "mittstång" finns fler trådar). Den är mer informativ än vad Moskoselkåtans hemsida är när det gäller användningen av kåtor generellt.

Raskesven
 
Vandrare; sa:
Om nu kåtorna är så bra som det påstås, varför måste man då kompensera detta med en skitdålig hemsida?

Ett klassiskt, men inte desto konstigare, misstag.
Det är lustigt att så många som är proffs på sitt eget område (i det här fallet tältutveckling) inte fattar att man bör plocka in proffs när det ska göras annat, till exempel kommuniceras på webben.

Undrar vad de skulle säga om jag började sälja egna tält bara för att jag skulle kunna bygga en hyfsat proffsig webbplats OM tält? :)
 
Undrar vad de skulle säga om jag började sälja egna tält bara för att jag skulle kunna bygga en hyfsat proffsig webbplats OM tält? :)

Det fenomenet finns ju också. Kanske inte just kombinationen tält och webbplats, men TV-Shop och liknande är väl bra exempel?
 
nermander; sa:
Undrar vad de skulle säga om jag började sälja egna tält bara för att jag skulle kunna bygga en hyfsat proffsig webbplats OM tält? :)

Det fenomenet finns ju också. Kanske inte just kombinationen tält och webbplats, men TV-Shop och liknande är väl bra exempel?

Japp - ett annat exempel är ju "IT-bubblan" :).
"Vi kan bygga en webbplats för e-handel, alltså kan vi syssla med postorder".
Vilket resulterade i att de som beställde julgran via Internet fick den i februari.

boo.gif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
diamondsutra moskoselkåtan Bo och sova 7
-Patric- Tåpptält från Moskoselkåtan Bo och sova 31
-Patric- Moskoselkåtan eller trolleri i skärgården Bo och sova 10
Moskoselkåtan Bo och sova 1
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.