Mörksuggejakten

Var det någon mer här som cyklade Mörksuggejakten den 15/7?
Vilket lerkalas, men riktigt rolig och fin bana.
Efter 4-5 mil började det bli svårt att växla pga all gegga i växelförare + reglage. Har någon ett bra tips hur man kan minimera sådant (förutom att stanna och rensa lite)?

/Björn
 
Hejsan!
Jag åkte oxo mörksuggan. Visst är banan suverän?! Körde förra året för första gången. Tyckte det var ännu lerigare då! Första 2 milen inne i granskogen åkte man stora delar med lersoppa upp till naven (faktiskt!), fast det var hårt under så det gick märkligt nog att cykla hyggligt ändå. I år höll första halvan av banan riktigt bra, däremot upplevde jag att det snarare var slipprigare mot slutet i år jämfört med förra året. De kanonfina stigarna på åsryggarna är ju ett sant nöje att cykla oavsett hur mkt det regnar. MTB i lera är dock inget för glasögonbärare, kunde lika gärna haft en påse över huvudet sista 2 milen. Såg ingenting!
Hm, växlingsproblem? Vet inte om jag har ngt patenttips. För mig funkade för ovanlighetens skull detta helt felfritt hela vägen. Jag har nyligen bytt klingor, krans, kedja, växeltrissor, vajrar+höljen samt reglage(det sista pga en ful vurpa några dagar innan mörsuggan). Har du slitna prylar? Stukade vajrar eller höljen? Ett annat tips är att inte väja för stora vattenpölar när det är så här lerigt. Ofta släpper leran lite lättare om man "sköljer" av det men en pöl eller två.
Roll on!
 
Åsar

Jo, visst var det roligt att åka på åsryggarna. Ibland var det suveräna stigar på tallhedar där man kunde köra väldigt snabbt trots att det var kurvigt och smalt.
Min utrustning var i toppform, fast jag märker nu att reglagen går segt även efter rengöring. Kanske fick kablarna någon smäll under loppet eller också är de fortfarande fulla av sand. Jag får byta vajrar o dyl.
Du har rätt i att det var ok i början av loppet. På slutet var det svårt att köra fort fast man hade krafter kvar. Föll ett par gånger i leran.
Man ser på förra årets tider att det måste ha varit snäppet värre. Jag åker garanterat nästa år igen. Rekommenderas varmt till alla MTB-fantaster!

/B
 
Jag körde oxå, fin bana men lite trist med regn _hela_ tiden...

Mina vxl främst på lilla klingan fram börja strula vid typ 3 mil när man som bäst behövde den! Så den var i princip oanvändbar resten av loppet!

Framvxl var lite glapp, den är nu bytt och i rena ilskan och pga visst behov så bytte jag samtliga framklingor oxå. Nästa lopp *ska* det funka!

Kasett, kedja (slut) och bak vxl (hade fått en kyss & glappade) byttes några veckor innan loppet.

Nästa lopp ska jag ha med mig kedjeolja....


/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.