Mögliga dunsovsäckar

Inte bara fördelar med att bo på Malta, upptäckte nyss att mina 2 sovsäckar i dun har blivit mögel-kolonier.. De har inte använts på länge, lades torra i förvaring men bara fuktig luft räckte tydligen. Lätt att hålla sig för skratt..

Går de att rädda? vad gör man? Lämnar in dem på kemtvätt? tvättar dem själv och hänger dem på tork? Har ingen torktumlare tyvärr, blir balkongen i så fall.. Lika bra som förut lär de aldrig bli. Lite panik..
 
Hmm, jag är ingen expert på mögel, men jag skulle då i alla fall inte chansa på att tvätta och använda dem - allergirisk(?).

Om jag förstår saken rätt så hade du sovsäckarna förvarade nedpackade, vilket kan förklara möglet. Det bästa är givetvis att hänga upp dem på ett torrt ställe tills nästa gång man ska använda dem.

Nåväl, förhoppningsvis får du råd av någon med större kunnande kring mögel och dunsovsäckar än jag :)

Be careful out there /Joel
 
Lite ytmögel

är inte hela världen. Tvätta i vanlig tvättmaskin med rek tvättmedel torka.

Hade lite mögel i en dunjacka men det försvann med ovanstående behandling.

Thure
 
mm hoppas på att det är ytmögel. Men kan inte gärna skära sönder dem för att kolla dunet hehe.. har tvättat bomulls-påsarna som de låg i nu, tror att de var de som var mest angripna, säckarna hänger på balkongen.. Testar att tvätta ytmaterialet (pertex quantum på båda) med handdiskmedel och vatten med trasa imorgon, sen balkongen igen.. Luktar de mögel fortfarande efter nån dag är det väl bara att köra tvättmaskinen då.. Kanske kan knata till en kemtvätt för torkhjälp i tumlare sen..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.