Modifiera stegjärnen

Jag har tänkt modifiera mina stegjärn (BD Bionic Pro) genom att ta bort metallbiten som bindersamman det främre fästet med remmen. Det finns ju en del stegjärn som inte har denna metallbit och jag ser inte något problem i att ta bort den. Problemet är däremot att ha den kvar, eftersom den rör sig i sidled och på så sätt lossar remmen sig.

Nån här som gjort en liknande modifiering?
 
no problemo

Inget som helst problem. Jag köpte mina Bionic via BDs web i USA och där levererades de utan metallflärpen, dvs med ren tåbygel. Har skaffat bygel med flärp i tron att det kan vara bra att ha. Ger mig i alla fall möjlighet att välja :)
Du kan säkert beställa "flärplösa" tåbyglar hos din favoritklätterprylleverantör.
mvh /mats
 
Jag har aldrig upplevt att remmen har lossat p.g.a. att "flärpen" rört sig på några stegjärn ja använt. Se till att dra tillbaka remmen genom spännet på samma sätt som på en sele så ska nog inte det vara några problem. Vad gäller flärpen så är den till för att hålla tåbygeln på plats så att den inte glider av, vilket är ytterst obehagligt. Jag hade behållt min och kanske hellre satsa på att byta rem och spänne om de visar tendenser till att glida upp vilket de troligen kommer göra även utan flärp.
 
Nu är det inte remmen som glider upp, utan metallflärpen framtill som glider i sidled och därmed gör att remmen blir mindre spänd. Tror jag ska ta och ta bort metallflärpen och modifiera remmen lite så den blir kortare och enklare att få ur vägen. Risken för att tappa hela stegjärnet genom att de främre fästet trycks ner är minimal, då mina skor är formade så de greppar runt fästet framtill.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...