Mobiltäckning Ålands hav

Hej alla,

2020 tänker jag paddla till Åland.
Rutten Singö, Understen, Märket, Signilskär.

Vet någon hur det är med mobiltäckning?
Värdefullt att ha för att kolla väder och att se vilka och hur många fartyg som är på väg att passera i farleden.

Jag utgår från att det finns sträckor utan täckning där (?)
I så fall, var har man täckning? Understen? Märket?
Funkar nödsamtal hela vägen?

Har man tex täckning på nämnda öar så bör det vara gott nog.
Helst Telia

Ulf
 
Telias täckningskarta indikerar täckning ut till Märket. Bättre kontakt när du kommer upp några meter från vattenytan.

VHF kan vara ett alternativ det hade jag när jag paddlade över tillsammans med min fru 1992. Vi paddlade från öster och utgick från ett skär en bit norr om Signilskär på morgonen.

Thure
 
På Märket finns mobiltäckning, både från finsk och svensk operatör. Före smarttelefonernas tid lyckades jag försova mig en gång då jag inte var medveten om att telefonen hoppade hejvilt mellan de olika operatörerna och telefonen var i en annan tidszon när jag skulle ha vaknat än på kvällen då jag ställde alarmet.
 
Hej och tack för svar!
Det låter ju bra med täckning på Märket.
Och finska signalen tyder ju på att det finns täckning hela vägen?
Kan någon bekräfta? Jag vill gärna undvika köp av nödsändare, om det går.
 
Var och en värderar ju sitt eget liv, men en vettig handhållen VHF för några hundringar skulle jag haft med mig.
Lägg på ett par hundringar så får du DSC i händelse av nöd.
 
I princip all trafik (nord/syd) går mellan märket och understen. Jag har någon gång tappat täckning på sträckan men i det stora hela har du täckning. VHF är däremot bra om ni behöver ha kontakt med fartyg. På marine traffic får du bra info hur lastfartygen rör sig.
 
Tack för info.

Kanske att jag hyr en plb nödsändare för turen.
Vill inte lära mig ett radiosystem som man kanske använder en gång och troligtvis aldrig.

Jag har paddlat strax innanför Understen och har sett hur mycket lastfartyg som passerar. Det är lite läskigt.
Jag tar gärna emot tips för överfarten. Bör man kolla (på nätet) vilka båtar som är på ingång och avvakta till det är tomt eller ta det som det kommer och parera när man ser dem vid horisonten?
Det sistnämnda är ju attraktivt om det är lämpligt.

Jag räknar med att båtbesättningen inte ser paddlare (de sitter väl och kollar Netflix ombord).
Tar dock med nödraket.

Ulf
 
När jag gjorde överfarten var det god sikt och inte så många fartyg. Man kunde lätt bedöma att man skulle kunna passera mellan fartygen. Själva farleden är ganska bred, men inte oöverblickbar och väl definierad av farledsbojar/fyr.
 
En undring?

Fungerar inte t ex Eniro "På Sjön" för att via AIS både se andra fartyg samt visa egna positionen för dem?
Så är det ju i alla fall i Sthlms Skärgård, vet inte hur det ser ut i Åland, men det finns ju flera appar typ Seapilot också. Det är ju inte många hundralappar för att skaffa appen till mobilen, om man vill ha koll på fartyg.
 
Bör man kolla (på nätet) vilka båtar som är på ingång och avvakta till det är tomt eller ta det som det kommer och parera när man ser dem vid horisonten?
Det sistnämnda är ju attraktivt om det är lämpligt.
Ulf

Du kan bra följa med på nätet några dagar innan du planerar överfarten för att få en bild av läget. Väl ute är nog ögon och eget omdöme de bästa redskap du har. Är inte sikten tillräcklig så är det bara att skippa överfarten. Kajaker syns dåligt så nödraketer är nog bra. Som jag skrev tidigare så rekommenderar jag också VHF men det är ditt ansvar och val hur du gör.

Lycka till!
 
En undring?

Fungerar inte t ex Eniro "På Sjön" för att via AIS både se andra fartyg samt visa egna positionen för dem?
Så är det ju i alla fall i Sthlms Skärgård, vet inte hur det ser ut i Åland, men det finns ju flera appar typ Seapilot också. Det är ju inte många hundralappar för att skaffa appen till mobilen, om man vill ha koll på fartyg.

Alla internetbaserade AIS-lösningar har en eftersläpning, inte mycket men märkbart.
Sedan är det ju inte alla som har en AIS-transponder ombord, eller påslagen.
Yrkestrafik har det men inte fritidsfartyg.
För övrigt tråkig attityd från TS, seriös yrkestrafik ägnar inte tid åt Netflix annat än på frivakt.
 
För den som undrar över överfarten/rutten.

1. Bil till Singö
2. Paddla 12 km till Understen, först en del öar och skär sen allt mer öppet vatten.
3. Understen till Märket, 12 km (det är mellan dessa öar med fyrar som farleden för större skepp går)
4. Märket till de första öarna i Åländska skärgården, 8 km
5. Åländska skärgården till Eckerö 16 km

Som längst ca 6 km till någon ö.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.